Już czas szukać wakacyjnych praktyk!

shutterstock_345207017

Choć na razie jeszcze nie bardzo czujemy wakacje (a pogoda przypomina przez większość dni raczej jesień niż wiosnę), to w firmach już zaczynają się przygotowania do przyjęcia praktykantów na wakacje. To właśnie w kwietniu i w maju pojawia się najwięcej ogłoszeń rekrutacyjnych dotyczących praktyk i staży w okresie wakacji. Jak je czytać i na co zwracać uwagę, by wybrać dobre miejsce i wiele się nauczyć?

Czy to ważne by wybrać odpowiednie miejsce na wakacyjne praktyki? Jeśli chcesz się dowiedzieć na czym polega różnica między dobrymi a złymi praktykami, odsyłamy do naszego tekstu z zeszłego roku – jak dobrze wybrać praktyki i nie zmarnować czasu. Dziś, chcemy wam pokazać, jak ocenić – już po ogłoszeniu rekrutacyjnym – czy praktyki będą mieć sens.

Jak czytać ogłoszenie rekrutacyjne dotyczące praktyk?

W każdym ogłoszeniu pojawiają się przynajmniej dwie sekcje – oferta firmy i/lub zakres zadań oraz wymagania wobec kandydatów.

Oferta firmy

W każdym ogłoszeniu rekrutacyjnym pojawia się część, w której pracodawcy opisują to, co proponują kandydatowi. Przeczytaj to dokładnie, bo powie ci to, czy i czego się nauczysz (i czy w ogóle). Dobrze wróżą:

  • Konkretny zakres obowiązków ( „prowadzenie kanałów social media – Facebook i Twitter”, „mailowy kontakt z klientami” itd.)
  • Brak ogólników („ciekawe projekty”, „możliwość rozwoju”, „zdobywanie doświadczenia”, „wsparcie działu w bieżących projektach”, „współpraca z pozostałymi działami”, „przygotowywanie prezentacji”, itd.),
  • Podane narzędzia i technologie, z których będziesz korzystać,
  • Konkretne działy, w których będziesz mógł pracować (lub z których wybierać),
  • Konkretna nazwa stanowiska (np. stażysta w dziale HR, Program Stażowy IT w Dziale Support the Enterprise zamiast zwykłego „Praktykant”).

Wymagania wobec kandydatów

Ważnym elementem są też wymagania wobec kandydatów, z których można się co nieco dowiedzieć o Twoich przyszłych zadaniach i obowiązkach. I tak:

  • Dobry / bardzo dobry angielski – będziesz faktycznie musiał z niego korzystać. Być może również część pracowników to obcokrajowcy,
  • Minimum 3 rok studiów – takie wymaganie świadczyć może o tym, że oczekiwane są osoby albo z konkretną wiedzą (czyli będziesz mógł ją wykorzystać) bądź z nieco wyższym „doświadczeniem życiowym” i odpowiedzialnością (co również oznaczać może, że stażyści mają nieco bardziej odpowiedzialne zadania),
  • Konkretne kierunki studiów – dość rzadko oczekiwane w FMCG, często w Finansach – świadczą o tym że potrzebna jest konkretna wiedza merytoryczna. Z kolei brak oczekiwań co do kierunku studiów oznacza, że możesz zacząć eksperymentować z nowymi ścieżkami kariery (świetne dla osób, które czują, że kierunek ich studiów nie będzie ich przyszłością zawodową),
  • Duża ilość miękkich cech – może oznaczać, że organizacja szuka osób o bardzo konkretnej strukturze osobowości, by ich dopiero ukształtować. Wiedza nie jest wtedy wymagana, ale zadania, które będziesz realizować będą dość proste.

Strona internetowa i zakładka kariera

Niektóre firmy, mają na swoich stronach internetowych poświęconych karierze, specjalną sekcję dedykowaną stażystom i praktykantom (a niektóre korporacje, nawet osobne strony www). Oznacza to, że te firmy przyjmują w skali roku sporą ilość osób na praktyki (bo gdyby przyjmowały 1-3 osoby, to nie zadawałyby sobie trudu budowy specjalnej sekcji na stronie i tworzenia całego marketingowego przekazu). A to z kolei może być dowodem na to, że posiadają opracowane plany stażowe i pójście do nich na staż ma o tyle sens, że stażysta nie zostanie pozostawiony sam sobie i faktycznie będzie mógł się rozwijać i uczyć nowych rzeczy. Firmy, które mają spore doświadczenie w organizowaniu praktyk, wiedzą już jakie zadania mogą zlecać praktykantom, jak ich uczyć i jak prowadzić przez cały czas praktyk, by praktykant mógł wykazać się potencjałem.

Przeglądając zakładkę kariery poświęconą stażom i praktykom sprawdź czy:

Podane są w nich konkretne informacje dotyczące programu stażu (czyli nie to, że sporo się nauczysz, ale czego konkretnie się nauczysz),

Jest podana informacja o tym, czy masz jakieś szanse na kontynuowanie kariery (oczywiście nie każdy stażysta taką opcję dostaje),

Praktyki i staże są płatne (bezpłatne praktyki również mogą być dobre, ale większe szanse to, że program stażowy jest dobrze skonstruowany mają te praktyki, za które dostaje się wynagrodzenie. Dlaczego? Bo firma chce, by inwestycja się zwróciła),

Rekrutacja jest na wysokim poziomie (czyli obejmuje np. testy, Assessement Center czy chociaż kilka etapów), bo to oznacza, że firma przykłada sporą wagę do tego, by faktycznie wybrać sensowne osoby.

Warto również sprawdzić jakie opinie o praktykach i stażach pojawiają się w internecie (np. na FanPage firmy – choć tu trzeba być uważnym, bo może być moderowany. Podobnie jest z serwisami umożliwiającymi umieszczanie opinii). Dobrym rozwiązaniem jest znalezienie np. na LinkedIn osoby, która odbywała w danej firmie staż (przez wyszukiwarkę) i zapytanie jej wprost, jak było na praktykach naprawdę.

Szukając praktyk i staży na wakacje, skupiaj się nie tylko na ogłoszeniach z Twojej branży. Często oferta jest dość ogólna, bo praktykanci rekrutowani są do kilku działów firmy. Warto wtedy sprawdzić konkretne stanowiska w zakładce kariery. Większość rekrutacji do programów staży zakończy się w maju/ czerwcu zatem pośpiesz się z wysyłaniem CV. Potraktuj to również jako test i zrób kilka wersji CV by sprawdzić, która odniesie lepszy sukces!

 
Komentarze

to prawda! w zeszłym roku za późno zabrałam się za ten temat i co lepsze miejsca zostały zajęte 😉 dlatego teraz już się biorę do roboty i wysyłam cv 🙂

kurcze, faktycznie, już pora zabierać się za ten temat

dzięki za przypomnienie, biore sie do roboty!

no to ruszam na poszukiwania

z tego co się rozglądałam to jest całkiem sporo ciekawych ofert

Zostaw odpowiedź