Nowoczesne trendy w CV. Jak je wykorzystać?

shutterstock_468856877

Kolorowe CV z infografiką, wizytówka online, a może kreatywna składana ulotka jako oferta personalna? Kandydaci szukają różnych sposobów na to, by się wyróżnić i zyskać przewagę nad innymi kandydatami. Co faktycznie warto wybrać spośród nowych trendów w tworzeniu CV?

CV w formie wizytówki online

Najnowszy trend w tworzeniu CV to umieszczenie go w wersji online. CV możesz stworzyć w ramach własnej strony internetowej albo w jednym z serwisów oferujących darmową przestrzeń hostingową (np. WordPress.com). Taką wizytówkę można łatwo uaktualniać, wzbogacić o portfolio, a przede wszystkim wszędzie dyskretnie linkować. Dzięki zamieszczeniu linku w swoim profilu na FB czy podpisie, możesz rozprzestrzeniać informacje o sobie Pozwoli ci to dotrzeć do wielu osób, które być może szukają kandydata o takich umiejętnościach jak Twoje.

W przypadku tradycyjnego CV (elektronicznego dokumentu w formacie .pdf), najbardziej popularne trendy to:

Wykorzystanie kolorów w CV

W obecnych czasach dokumenty rekrutacyjne udostępniamy potencjalnym pracodawcom przede wszystkim w formie elektronicznej. Fakt, że nie ma obecnie potrzeby drukowania aplikacji spowodował, że zaczęliśmy śmielej i bardziej świadomie wykorzystywać w CV kolory. Odpowiednie ich zestawienie ma za zadanie podkreślić poszczególne sekcje w CV, wyróżnić określone elementy i sprawić, by CV było bardziej estetyczne i ciekawe. Jeśli chcesz wykorzystać kolory w CV, to pamiętaj:

  • Nigdy nie stosuj kolorowego (zwłaszcza ciemnego) tła. Wiele firm stosuje obecnie w rekrutacji systemy ATS. Jest to oprogramowanie, pozwalające na automatyczne odczytywanie danych z dokumentów. Dane te eksportuje się do bazy danych, tworząc profil kandydata. Ciemne tło może spowodować brak możliwości odczytania twoich danych przez taki system. Jasny tekst na ciemnym tle jest słabiej widoczny, zwłaszcza jeśli to jest drobny druk, a nie jedynie slogan.
  • Wykorzystuj maksymalnie 2 kolory. Przy większej ich liczbie może stworzyć się chaos i nie jest wiadomo, które informacje są ważnę. Taki dokument może zostać niezauważony przez rekrutera.
  • Wykorzystaj psychologię kolorów. Jeśli szukasz zawodu związanego z ochroną zdrowia, wybierz niebieski. Chcesz podkreślić kreatywność – pomarańczowy. Unikaj czerwonego, bo choć zwraca uwagę, to kojarzy się z agresją i błędami. Bardzo bezpieczne są niebieski i zielony.

Infografiki

Pojawiły się kilka lat temu i z miejsca podbiły serca co bardziej kreatywnych kandydatów poszukujących pracy. CV z ich wykorzystaniem wygląda atrakcyjnie, ale niestety często jest nieczytelne nie tylko dla systemów ATS, ale i dla rekruterów. Całe CV w formie infografiki nie spełnia należycie swoich funkcji i nie umożliwia rekruterom pełnego zapoznania się z umiejętnościami kandydata.

Można jednak wykorzystać infografiki częściowo, po to, by uwidocznić poziom kompetencji w konkretnym obszarze.

Dobrym pomysłem są zatem:

  • Wykresy kołowe pokazujące % opanowania danej umiejętności (wtedy umieszczamy ich maksymalnie 3 – nadają się np. do zaprezentowania poziomu zaawansowania obsługi oprogramowania),
  • Skala (np. punkty, gwiazdki) pokazująca rozwój pracownika w danym obszarze,
  • Mały schemat pokazujący np. strukturę działu zarządzanego przez kandydata

Złym:

  • Metaforyczne grafiki (np. metafora mapy metra jako ścieżki kariery),
  • Wykorzystanie rożnych typów infografik w jednym dokumencie (np. wykresy kołowe obok słupkowych, a na koniec zamieszczona jeszcze dodatkowa skala liniowa).

Kreatywne formy CV

CV na kartonie z mlekiem, podkoszulce, a może nadrukowane na pudełku pysznych czekoladek bądź opakowaniu po piwie? Takie kreatywne formy CV na
pewno przyciągają uwagę. Trzeba jednak pamiętać, że będą efektywne tylko przypadku zawodów wymagających dużej kreatywności, takich jak np.: marketingowiec, designer, projektant czy grafik. W przypadku pozostałych zawodów, znacznie lepiej zadziała rzetelnie przygotowanie tradycyjne CV.

Linki i odnośniki

Zamieszczony w CV link może przekierowywać uwagę rekrutera do naszej strony www, profilu w serwisie społecznościowym, portfolio online czy prezentacji. Dzięki temu dowie się o nas więcej. Nie umieszczaj w CV więcej niż trzech odnośników. Rekruter i tak ich wszystkich nie otworzy. Link do własnej strony www umieszczony w CV może być nawet sposobem na to, by monitorować to, ilu rekruterów faktycznie zainteresowało się naszą kandydaturą!


 

Podsumujmy – jak zatem wykorzystywać nowe trendy w tworzeniu CV?

Bądź modny, ale nie ekstrawagancki. Zachowaj umiar i rozsądek.

Przemyśl, czy Twoje CV jest wygodne dla rekrutera. Weź pod uwagę to, co najczęściej z nim robi, czyli: przesyłanie, zapisywanie, zgrywanie na dyski zewnętrzne, nanoszenie notatek, czasami drukowanie.

Sprawdź, czy wyraźnie podkreślone są twoje mocne strony i umiejętności, czy są jasno, klarownie i widocznie przedstawione. Najłatwiej to sprawdzić, dając swoje CV do przeczytania innym osobom. Nie muszą zajmować się zawodowo rekrutacją, ale zapytaj ich, czego dowiedzieli się o tobie po 30 sekundach przeglądania dokumentu.

Swoje CV powinieneś aktualizować po każdej większej zmianie oraz sprawdzać jego aktualność co 6 miesięcy. Wtedy będziesz mieć pewność, że CV jest zawsze gotowe do wysłania.

 
Komentarze

bardzo fajne pomysły! widzę, że moje informacje nt cv były nieco przestarzałe, chyba pora je zmienić 😉

Zostaw odpowiedź