Zrób to z głową: praca przy komputerze – jak zminimalizować jej wpływ na zdrowie

praca przy komputerze

Czy wiedzieliście, że początkowo tytuł filmu „Terminator” przetłumaczono w Polsce jako „Elektroniczny morderca”? Zabawna anegdota zmienia się w niepokojący fakt, jeśli spojrzeć na to, jak obecnie wygląda nasze życie. Spędzamy przed komputerem zwykle kilka godzin dziennie, co wywiera niemały wpływ na nasze zdrowie. Jak ustrzec się przed skutkami długotrwałego „obcowania” z komputerem?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jakie dolegliwości wywołuje praca lub zabawa na komputerze.
  • Jak zminimalizować ryzyko urazów.
  • Jakie ćwiczenia wykonywać.

Z czym możemy mieć do czynienia?

Jeśli nasza praca wymaga wielogodzinnych sesji przed komputerem, znajdujemy się w grupie ryzyka zagrożonej wieloma, często nieodwracalnymi schorzeniami. Warto dołożyć wszelkich starań, aby im przeciwdziałać. Najczęściej występujące dolegliwości u osób często korzystających z komputera to:

  • RSI. Repetitive Strain-Injury Syndrome – czyli chroniczne przeciążenie mięśni i ścięgien. Choroba powodowana głównie długotrwałym utrzymywaniem tej samej pozycji ciała: siedzeniem bez możliwości przerwy przez długi czas. Najczęściej cierpią na nią gracze.

  • Zespół Cieśni Nadgarstka – stan chorobowy wynikający z długotrwałego ucisku nerwu w kanale nadgarstka. Jego przyczyną jest niewłaściwe ułożenie rąk przy korzystaniu z klawiatury. Opierając się na blacie biurka, uciskamy najwęższy odcinek przedramienia. To powoduje zbyt mocne napięcie mięśni.

  • Zwyrodnienie kręgosłupa – zwłaszcza w odcinkach szyjnym i lędźwiowym. Spowodowane nieprawidłową pozycją przed komputerem. W wyniku choroby dochodzi do uszkodzenia chrząstek stawowych, uszkodzenia struktur kostnych i trwałej deformacji kręgosłupa.

  • CVS. Computer Vision Syndrome – Zespół problemów z oczami i widzeniem, wywołanych długotrwałym kontaktem z ekranem komputera. Do objawów zaliczamy: bóle głowy, zaburzenia widzenia, bóle szyi, zaczerwienie spojówek, podwójne widzenie i trudności w skoncentrowaniu wzroku. Szacuje się, że na CVS cierpi już ponad 75% osób spędzających przed monitorem ponad dwie godziny dziennie.

  • Syndrom Sicca – znaczne zmniejszenie częstotliwości mrugania oczami spowodowane długotrwałym kontaktem z monitorem. Powoduje wysuszenie gałki ocznej, zmęczenie oczu, ale też zmętnienie rogówki, a nawet stopniową utratę wzroku.

Nie ma znaczenia, czy pracujesz przy biurku, czy regularnie oddajesz się wirtualnym rozrywkom w czasie wolnym. Lepiej zapobiegać niż leczyć. Nie bagatelizuj objawów! Jak najwcześniej podejmij działania zapobiegawcze i wyeliminuj potencjalne zagrożenia dla zdrowia.

Przygotowaliśmy kilka porad, które Ci w tym pomogą.

Zadbaj o ergonomię swojego stanowiska pracy lub rozrywki:

  • Ustaw krzesło na odpowiedniej wysokości, tak by przeguby dłoni opartych na blacie biurka nie były skierowane ku górze.

  • Siedź prosto, nie garbiąc się i nie skręcając tułowia. Wykorzystuj oparcie, zwłaszcza dla odcinka lędźwiowego pleców, ale także łokci. Zmniejszasz w ten sposób obciążenie kręgosłupa.

  • Zadbaj o to, by ekran Twojego komputera był ustawiony bokiem do okna, zapewnisz sobie w ten sposób optymalne warunki do pracy bądź zabawy, nie nadwyrężając przy tym oczu.

  • Jeśli spędzasz dużo czasu przed komputerem, zadbaj o dłonie – spraw sobie podkładkę pod nadgarstek, pamiętaj o prawidłowym ustawieniu rąk – wzdłuż tułowia, opierając łokcie na podłokietnikach.

  • Ustaw odpowiednio ekran swojego monitora. Jego górna krawędź powinna znajdować się na wysokości Twoich oczu. W ten sposób będziesz kierować wzrok lekko w dół.

Ale nawet uwzględniając te wszystkie rady nie możemy siedzieć przed ekranem bez końca – nie jesteś maszyną i potrzebujesz odpoczynku oraz odskoczni od komputera. Na szczęście, jest to łatwiejsze, niż się pozornie wydaje.

W czasie pracy lub zabawy staraj się:

  • Robić 5-minutowe przerwy po każdej godzinie spędzonej przed ekranem. Odpoczynek od wysiłku umysłowego dobrze wpłynie na Twoją koncentrację, a odrobina ruchu dobrze wpłynie na Twój kręgosłup.

  • Nie unikaj aktywności fizycznej. Jeśli pracujesz w biurze i spędzasz w pozycji siedzącej większą część dnia, staraj się nie zasiadać na kanapie od razu po powrocie do domu.

  • Nie zakładaj nogi na nogę. Staraj się nie napinać i nie uciskać mięśni. Dzięki temu zmniejszysz też ryzyko wystąpienia chorób naczyniowych.

  • Mrugaj. Przesuwanie wzroku w pionie (na przykład podczas przepisywania dokumentów) jest rejestrowane przez nasz mózg jako mruganie. Podobnie w przypadku wciągającej rozgrywki: poruszające się przed naszymi oczami obiekty wywołują pionowe ruchy gałek ocznych. To doprowadza do wysychania oczu.

I choć brzmi to jak oczywistość, wiele osób o tym zapomina: dbaj o siebie! Jeśli dokucza Ci ból pleców lub czujesz pieczenie oczu, to znak, że czas na przerwę. Jeśli czytasz naszego bloga siedząc przed komputerem od dłuższego czasu (oczywiście bardzo nam miło), poświęć chwilę na jedno z tych ćwiczeń:

  1. Odsuń się z krzesłem od biurka i (nadal na nim siedząc), pochyl się, tak by oprzeć dłonie na podłodze. Zostań w tej pozycji przez 10 sekund. Powtórz czynność 3 razy.
  2. Unieś nad głowę wyprostowane ręce. Wytrzymaj tak przez 8 sekund, a potem przeciągnij się. Wykonaj 3 serie.
  3. Zatocz głową kilka kółek. Po chwili zmień kierunek obrotów.
  4. Po 20 minutach patrzenia w monitor oderwij wzrok i skup go na czymś zielonym w oddali.
  5. Przenoś spojrzenie kolejno w dół, górę, lewo i prawo. Ważne, żeby nie poruszać przy tym głową.
  6. Zasłoń oczy dłońmi i patrz w ciemność tak długo, aż przestaniesz widzieć świetlne plamy.

Praca przed komputerem, choć przyjemna, jest zaliczana do ciężkich.

Skutki długotrwałego przesiadywania przed monitorem mogą być na tyle groźne, że zwyczajnie nie warto ich bagatelizować. Spójrzmy prawdzie w oczy, spędzamy przed komputerami dużo czasu. O ile bunt maszyn nam jeszcze nie grozi, to jeśli nie będziemy dbać o siebie, posłuszeństwa odmówią nam nasze plecy i oczy.

Miłego dnia!

 
Komentarze

Brak komentarzy.

Zostaw odpowiedź