Materiały dodatkowe do CV

shutterstock_244990333

W procesie rekrutacji najważniejsze jest to, by pokazać nasze kompetencje i możliwości. CV jest pierwszym kontaktem kandydata z firmą. Przepustką, do bezpośredniego spotkania. Nie jest to jednak jedyna rzecz, którą można budować własny wizerunek. Co jeszcze warto rozważyć jako załącznik do CV?

Samo CV często nie wystarczy, ale czasy kiedy wysyłało się skany dyplomów czy nawet Listy Motywacyjne powoli odchodzą w niebyt. Dziś do wyróżniających kandydata załączników należą:

  • Portfolio,
  • Prezentacja,
  • Referencje,
  • Treść maila.

Oczywiście nie warto załączać wszystkiego – mail będzie zbyt ciężki, a dodatkowo duża ilość załączników może zniechęcić rekrutera do otwierania wszystkich. Najbardziej efektywny jest zatem trick, polegający na tym, by wszystkie dodatkowe materiały umieścić w chmurze (np. na profilu LinkedIn jako załączniki, na własnej stronie www bądź nawet po prostu na dysku Google czy Microsoft), w CV umieścić do tych materiałów linki, a dodatkowo wysłać jeden wyróżniający nas załączniki – portfolio (jeśli możliwe jest jego wykonanie) bądź prezentację. Teoretycznie można nie wysyłać nic – w końcu w CV są linki, ale niestety rekruterzy nie zawsze je otwierają. Jeśli zaś dodatkowo dołączymy portfolio jako plik, to mamy znacznie większe szanse na to, że jednak ktoś się z nimi zapozna.

Portfolio

To po prostu zbiór Twoich dokonań opisany w formie zrealizowanych projektów. Wbrew pozorom, portfolio wcale nie musi dotyczyć jedynie pracy artystów (grafików, fotografów) – choć wzięło się właśni e z branży artystycznej. Portfolio może również stworzyć osoba zarządzająca projektami, specjalista ds. promocji, edukator i trener, sprzedawca, menedżer zarządzający ludźmi, pracownik IT czy specjalista HR.

Portfolio możesz zrobić kiedy masz już kilka dokonań na swoim koncie. Dzięki portfolio możesz opisać je bardziej szczegółowo. Pokazać bezpośrednio jakie były efekty twojej pracy (np. w postaci liczb, procentów, opinii klientów, zdjęć), opisać problemy i to, co zrobiłeś w ramach danej pracy. To konkret, który przekonuje bardziej niż po prostu lista zadań w danym miejscu pracy (choć na liście zadań można się oprzeć).

Projektując portfolio czy prezentację zwróć uwagę na to, by szata graficzna korespondowała z CV. To oczywiście nie ma znaczenia w kontekście twoich umiejętności ale jest takim małym trickiem psychologicznym. Dzięki zunifikowaniu kolorystycznym materiałów o tobie, prezentujesz się jako osoba zorganizowana, uporządkowana, spójna (a to po prostu dodatkowy plus).

Prezentacja

Połączenie Twojego CV z portfolio. Opcja na to, by pokazać swoje kompetencje i umiejętności w przyjemnej formie, jednocześnie przemycając informacje o tym, że potrafisz robić ciekawe prezentacje (a niekiedy również dodając nieco więcej osobistych informacji na temat tego, jaką jesteś osobą). Poza Power Point możesz wykorzystać Prezi, Sway, Slideshare czy jakiekolwiek inne narzędzie (wykorzystanie modnego narzędzia – jak Prezi czy Sway pokazuje że jesteś na bieżąco z trendami).

Prezentacja jest szczególnie dobrym dodatkiem do CV tam, gdzie w ramach pracy faktycznie tworzy się prezentacje bądź ważna jest współpraca i komunikacja z ludźmi. Pomyśl zatem o tym wtedy, kiedy aplikujesz na stanowiska handlowe i sprzedażowe, związane z zarządzaniem projektami, marketingiem i promocją, danymi i ich przedstawianiem czy zarządzaniem ludźmi.

Warto rozważyć taką opcję również wtedy, kiedy wiesz jak ważna jest dla danej firmy kultura organizacji i kiedy za pomocą prezentacji możesz się w nią wpasować (np. start-upy technologiczne, które często poszukują osób o określonym profilu, kreują się na „luźne” firmy).

Prezentacja to też świetny sposób na załącznik dla osoby aplikującej na staż, która jeszcze nie ma wystarczająco dużej ilości doświadczeń, by stworzyć portfolio a jednocześnie jest w stanie pokazać w prezentacji swoje dokonania na studiach i swoje zaangażowanie.

Referencje

Oczywiście tylko te dobre. Można załączyć je jako jeden plik (kilka zebranych skanów papierowych referencji) bądź po prostu jako listę nazwisk z dołączonym numerem telefonu i adresem e-mail. To, o czym kandydaci często zapominają to fakt tego iż referencji udzielić może nam nie tylko nasz bezpośredni przełożony ale również nasz:

  • Kolega na równorzędnym stanowisku,
  • Podwładny,
  • Klient / kontrahent.

Na wielu stanowiskach to będą nawet ważniejsze informacje niż opinia przełożonego (który mimo wszystko ocenia pracownika głównie pod kątem realizacji zadań i wyników). Poza tym – jeśli miałeś w pracy problemy z szefem – to dzięki temu możesz nadal uzyskać pozytywną opinię na temat twojej pracy.

Treść maila

Opcja ignorowana przez bardzo wielu kandydatów. Z tego również powodu tym bardziej ważna bo pozwala na dodatkowe wyróżnienie się spośród innych kandydatów. Zazwyczaj, kandydaci wysyłając CV w treści maila umieszczają standardowa formułkę typu „w związku z rekrutacją na stanowisko, przesyłam swoją aplikację”. Taka treść maila jest oczywiście lepsza niż przesłanie samych załączników z pustym mailem, ale jednocześnie nic nie daje – ani kandydatowi ani rekruterowi. Jest nieco pozbawionym sensu powtarzaniem informacji (bo przecież wiadomo, że przesyłasz CV – bo to widać w załączniku, a rekruter wie, że poszukuje kandydatów do pracy). To miejsce można znacznie lepiej wykorzystać do tego, by pokazać siebie i swoją specjalizację jeszcze zanim rekruter otworzy CV.

Co można umieścić w treści maila? Najlepiej sprawdza się:

  • Krótkie (na dosłownie 2-3 zdania) podsumowanie zawodowe podkreślające Twoje największe atuty pod względem wymagań pracodawcy bądź / i specjalizację. (np. Jako kierownik oddziału handlowego w sieciach sklepów tradycyjnych pracuję od 8 lat, wcześniej wykonując zadania przedstawiciela handlowego. Mój zespół od 4 lat jest w pieszej trójce w regionie. Spełniam również Państwa wymagania w zakresie znajomości języka angielskiego),
  • Odniesienie się do oferty pracy bądź wymagań pracodawcy. Wtedy od razu pokazujesz, że przygotowałeś zindywidualizowaną ofertę – nawet jeśli CV nie zostało zmienione dla tej konkretnej oferty (np. Czytając Państwa ogłoszenie odnoszę wrażenie, że jest to paca wymagająca dużej samodzielności i inicjatywy od pracownika. Jednocześnie jest to dokładnie to, czego szukam.)
  • Podkreślenie tego, co może wyróżniać cię na tle innych kandydatów (twoja specjalizacja). Udaje mi się w pracy łączyć kompetencje organizatora eventów z promocją firmy w Internecie. A dzięki doświadczeniu pracy w jednostkach publicznych wiem, jak promować skutecznie instytucje kultury i jej wydarzenia. Po zapoznaniu się w Państwa oferta mam wrażenie, że to właśnie takiego połączenia kompetencji państwo poszukujecie.

Oczywiście nie zapomnij o pozdrowieniach oraz podpisie. Dobrze też umieścić w stopce maila dane teleadresowe bądź sam numer telefonu (tak jak robimy to z profesjonalną stopką w mailu firmowym).

Już wiesz jak się wyróżnić i jak pokazać specjalizację, a dziś dowiedziałeś się co poza CV warto wysłać pracodawcy – zatem do dzieła! W Impel czekamy na Twoje CV!

No votes yet.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.
 
Komentarze

oo to są nowe wiadomości dla mnie. do tej pory działałam głównie na cv i lm. fajnie dowiedzieć się czegoś więcej 🙂

super że tutaj wszystko jest tu tak przejrzyście napisane, teraz wzbogacę swoje cv o kilka nowych informacji

ufff dobrze ze ktoś w końcu zwrócił uwagę na ten temat i przekazał to w taki przejrzysty sposób! 🙂

Dzięki za profesjonalne poprowadzenie mnie w przygotowaniu swojej autoprezentacji do Impela; pomogło, mam robotę.

fajnie wszystko zebrane w jedna calosc. niewykluczone ze niebawem skorzystam 🙂

Zostaw odpowiedź