5 kompetencji, które warto szlifować niezależnie od stanowiska

c3v88boorom-bench-accounting

Praca w startupie, outsourcingu czy międzynarodowej korporacji? Stanowisko specjalisty czy menedżera? Handel, produkcja, a może usługi? Niezależnie od tego jaką masz pracę, na jakim etapie rozwoju kariery jesteś i jakich wiedzowych bądź technicznych kompetencji twoja praca wymaga, 5 poniższych umiejętności zawsze warto rozwijać.

Umiejętności analityczne

Od kilku lat, umiejętności analityczne należą do najbardziej poszukiwanych przez pracodawców kompetencji, niezależnie od branży i stanowiska. W tym roku, wg, raportu Hays Poland, również znalazły się one w czołówce najbardziej pożądanych. Pracodawcom zależy na tym, by pracownik potrafił analizować dane, wyciągać z nich wnioski oraz podejmować trafne decyzje (oparte o wcześniej przeprowadzony przegląd informacji). Analiza danych to również umiejętność ich selekcji (ważna o tyle, że jesteśmy coraz mocniej nimi bombardowani i coraz trudniej odróżnić dane fałszywe od prawdziwych.

Jak rozwijać tę kompetencję?

Umiejętność analitycznego myślenia jest częściowo wrodzona, ale można ją pogłębiać. Pomagają w tym łamigłówki logiczne i rozwiązywanie zadań matematycznych, poznanie podstaw logiki, czytanie książek (również literatury pięknej oraz książek filozoficznych), nauka niestandardowych technik analizy – np. tworzenia map myśli.

Współpraca w grupie

Obok opisanych wyżej umiejętności analitycznych, to druga najbardziej poszukiwana kompetencja. Warto ją rozwijać jednak nie tylko po to, by móc dostać lepszą pracę, ale przede wszystkim dla własnej produktywności, efektywności i dobrego samopoczucia, bo jeśli dobrze współpracujemy z zespołem, to mamy po prostu mniej stresu w pracy i pracuje się nam bardziej efektywnie. Współpraca w zespole to przede wszystkim:

  • Umiejętność słuchania innych,
  • Zgoda na to, by cele grupy przedłożyć nad własne,
  • Zdolność jasnego wypowiadania myśli, tak by były zrozumiałe przez innych,
  • Odwaga by oceniać pracę innych i dawać im konstruktywne informacje zwrotne,
  • Otwartość na inne zdanie innych, ale również siła by pokazać własne stanowisko.

Współpraca w zespole nie jest natomiast zgodą na to, by wszystko brać na swoje barki, dzielić projekt na części i
robić tylko „swoje” bądź unikać odpowiedzialności.

Jak rozwijać tę kompetencję?

Najprościej przez trening i ciągłe angażowanie się w aktywności zespołowe oraz proszenie członków grupy o informacje zwrotne. Możesz również zacząć trenować sporty zespołowe, więcej czasu spędzać w grupach (np. przyjaciół) bądź angażować się projekty społeczne, w ramach których będziesz musiał współpracować z innymi.

Inteligencja emocjonalna

Ta kompetencja znalazła się wśród 10 zawodowych kompetencji przyszłości, które były przedmiotem debaty na Światowym Forum Ekonomicznych w Davos. O tym, jak ważna jest inteligencja emocjonalna świadczy chociażby to, że osoby, które mają ją na wyższym poziomie zarabiają więcej niż osoby o wyższych umiejętnościach technicznych czy wiedzowych, ale niskiej inteligencji emocjonalnej. No dobrze, ale co to w zasadzie jest? Pod tym pojęciem kryje się cały zespół cechy związanych z umiejętnością odczytywania własnych emocji, ich regulowania i posiadania adekwatnej samooceny oraz zdolnością do oceny i analizy emocji innych ludzi, stawiania się w ich sytuacji, wpływania na nich i współpracy. Znacznie łatwiej zrozumieć to na przykładzie: osoba o wysokiej inteligencji emocjonalnej, jeśli jej kolega z pracy nagle zacznie na nią krzyczeć z powodu niedostarczenia projektu na czas, powie: Rozumiem twoje zdenerwowanie (zdolność wczucia się w czyjeś emocje) i bardzo przepraszam Cię za moje opóźnienie (branie odpowiedzialności, samoregulacja). Na drugi raz uprzedzę cię jeśli nie będę mógł dostarczyć raportu na czas. Wolałbym jednak byś nie podnosił na mnie głosu (asertywność). Spróbujmy zastanowić się, jak możemy uratować sytuację (współpraca).” Osoba o niskim poziomie inteligencji emocjonalnej zareaguje płaczem i nadmiernymi przeprosinami (brak samoregulacji), a do tego będzie czuła się jak życiowy nieudacznik (brak adekwatnej samooceny) bądź zacznie sama krzyczeć na kolegę (problem z rozumieniem własnych emocji), unikając odpowiedzialności (brak współpracy) i próbując zrzucić winę na cokolwiek.

Jak rozwijać tę kompetencję?

Nie ma tu jednej metody, bo samo pojęcie inteligencji emocjonalnej jest dość złożone. Możliwe, że powinieneś pracować nad asertywnością, samooceną bądź interpretowaniem cudzych emocji. Warto najpierw zatem się sobie przyjrzeć, zdiagnozować to, nad czym warto pracować najbardziej, a następnie szukać adekwatnych metod. Na początek sięgnij po książkę Daniela Golemana „Inteligencja Emocjonalna”.

Komunikacja online

Praktycznie nie potrafimy już żyć bez internetu i trudno wyobrazić sobie, by ten trend miał się zmienić. Będziemy wykorzystywać sieć coraz mocniej – również zawodowo. Umiejętność komunikacji online przyda ci się zatem zawsze. Czym jest? Otóż jest to po prostu wiedza na temat tego, jak się komunikować, by sobie nie szkodzić (np. poprzez zamieszczane komentarze), jak chronić własną prywatność (również w zakresie bezpieczeństwa własnych danych) oraz jak budować swój własny wizerunek. Innym obszarem komunikacji online jest również umiejętność sprawnego wyszukiwania informacji oraz prawidłowej selekcji danych.

Jak rozwijać tę kompetencję?

Na początek poznaj skróty klawiaturowe oraz komendy, jakie możesz stosować w wyszukiwarce by zawęzić i doprecyzować swoje wyniki wyszukiwania. Naucz się korzystać z wyszukiwarki obrazów (oraz wyszukiwania obrazem), newsów, blogów i innych narzędzi, jakie dostarcza Google. W aspekcie własnej komunikacji online, poczytaj poradniki na temat budowania wizerunku.

Praca z dokumentami

Powolutku odchodzą już w przeszłość czasy, w których wpisywało się do CV takie umiejętności jak znajomość pakietu Office. Praca na komputerze w edytorze tekstu czy prezentacji to konieczność na większości stanowisk. Nie znaczy to jednak, że faktycznie każdy potrafi się edytorem posługiwać. Wprost przeciwnie, wiele osób robi błędy w zakresie formatowania, stosowania nagłówków, nie potrafi umieścić stopki czy wstawić prawidłowo odwołania. Aby profesjonalnie stosować możliwości edytorów warto się nieco przyłożyć do nauki ich obsługi i dzięki temu poznać ich szerokie możliwości. Przyda się to zarówno przy wykonywaniu obowiązków służbowych jak i w czasie szukania nowej pracy.

Jak rozwijać tę kompetencję?

Poprzez internetowe kursy i szkolenia (np. na stronie suport.office.com, gcflearnfree.org, udemy.com) tutoriale na Youtube oraz praktykę. Możesz też uzyskać certyfikat Microsoft Office Specialist (MOS) bądź Microsoft Office Specialist (MOS) Expert. W Polsce certyfikacją w tym obszarze zajmuje się niestety tylko jedna firma z siedzibą w Warszawie (cbsg.pl), a podejście do egzaminu kosztuje ok. 300 zł, dlatego opcja ta jest polecana jedynie osobom, którym certyfikaty mogą pomóc rozwinąć karierę (np. stanowisko office managera). Pamiętaj, by jeśli ukończysz kurs online wpisać jego nazwę do CV!

Technologia idzie do przodu na tyle szybko, że naukowcy przewidują iż 65% obecnych studentów będzie pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją (U.S. Department of Labor report). Trudno zatem przewidzieć jakie „twarde” umiejętności będą w cenie. Powyższych pięć kompetencji na pewno jednak nigdy się nie zdewaluuje. Zawsze będziemy musieli pracować w grupie, komunikować się, być wrażliwymi na innych i potrafić stworzyć CV czy ofertę. W te kompetencje warto inwestować.

Rating: 3.0/5. From 2 votes.
You voted 0, 10 miesięcy ago.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.
 
Komentarze

bardzo fajny artykuł 🙂 czasem warto mieć umiejętności, które się przydadzą w każdej pracy,a tu jeszcze są podane sposoby na ich podszlifowanie 🙂

nie da się zaprzeczyć, że często te umiejętności są niezbędne żeby odnaleźć się w pracy

teraz bez komunikacji online, inteligencji emocjonalnej czy umiejętności analizy trudno cokolwiek osiągnąć, w dzisiejszych czasach to podstawa

oj tak, trzeba dbac o te sprawy bo one sa potrzebne i przydatne zawsze i wszedzie!

dzięki za dobre rady 😀

fakt! to absolutna koniecznosc w dzisiejszych czasach

praca z dokumentami to dla mnie prawdziwe wyzwanie… masakra… tone w nich 😉

oj tak, mam dokładnie to samo!

cenne wskazowki, napewno skorzystam 🙂

Zostaw odpowiedź