Ból w łokciu – jak go uniknąć podczas pracy przy komputerze

ból w łokciu

Choć określenie „łokieć tenisisty” kojarzy się z urazem sportowym, tak naprawdę pod tą nazwą kryje się dość popularne schorzenie, niekonieczne związane z aktywnością fizyczną. Jeśli więc dolega ci ból łokcia i przedramienia, sprawdź, jak możesz sobie pomóc.

Bolący łokieć tenisisty to dolegliwość zawodowa, z którą zmagają się nie tylko pracownicy biurowi, ale też krawcowe czy mechanicy samochodowi. Świadczy o przepracowaniu mięśni prostowników nadgarstka i może utrudniać nawet proste czynności, takie jak pociągnięcie za klamkę, trzymanie filiżanki czy podanie ręki na przywitanie.

Objawami tej dolegliwości są:

  • odczuwanie w okolicy łokcia bólu, który może promieniować do zewnętrznej strony przedramienia i nadgarstka,
  • ból podczas odwracania dłoni oraz gwałtownego wyprostowania ręki w łokciu,
  • ból podczas zginania grzbietu dłoni oraz prostowania palców,
  • podniesiona miejscowo temperatura ciała świadczącą o obecności stanu zapalnego.

Skąd się biorą te dolegliwości?

Przyczyną problemu jest wzmożona praca mięśni – chodzi o prostowniki nadgarstka, które są przyczepione do nadkłykcia bocznego (fragmentu kości po zewnętrznej stronie łokcia, można go łatwo wyczuć). W efekcie dochodzi do przeciążenia i mikrourazów struktury kolagenowej w ścięgnach i nieprawidłowego ukrwienia tej części ręki. Na tym etapie, gdy odczuwamy już opór mięśni nadgarstka, wykonywanie gwałtownych ruchów może prowadzić nawet do naderwania ścięgien.

Jeśli pracujesz za biurkiem, wciąż wykonujesz czynności, które wymagają użycia mięśni prostowników. Nie da się więc wyeliminować tego typu ruchów z twojej codziennej aktywności. Jak możesz sobie pomóc? Przede wszystkim dzięki profilaktyce i odpowiednim przystosowaniu miejsca pracy.

Ergonomiczne stanowisko pracy

Gdy pracujesz przy komputerze, opieraj przedramiona na biurku (sam łokieć może się znajdować poza blatem). Twoja klawiatura powinna być możliwie płaska, dzięki czemu unikniesz nadmiernego napięcia mięśni prostowników nadgarstka. Warto również zastosować podkładkę pod myszkę z silikonowym „wałkiem”, na którym oprzesz nadgarstek. Pozwoli to na odciążenie mięśni i pomoże w problemach z nadgarstkiem. Również ważne jest zachowanie prostej postawy ciała podczas siedzenia. Niewielkie napięcie mięśni brzucha utrzymuje kręgosłup w pionowej pozycji, a ściągnięcie łopatek ustawia prawidłowo barki, co pozwala utrzymać równowagę mięśniową i sprawia, że napięcie nie przenosi się na staw łokciowy.

praca przy komputerze

Jak leczyć łokieć tenisisty?

Podczas przerw w pracy warto poświęcić chwilę na rozciągnięcie dłoni i nadgarstków. Należy je przytrzymać w każdej z poniższych pozycji przez 15 sekund. Ćwiczenia najlepiej powtarzać 2-3 razy w ciągu dnia.

ergonomiczne stanowisko pracy

A gdy już dopadnie Cię ból? Możesz zastosować okłady z lodu oraz stabilizatory stawu łokciowego. Dobrze sprawdzają się ortezy ortopedyczne, ale ochraniacz z materiału czy ciasno zawiązany bandaż elastyczny również spełni swoją funkcję – pomoże zregenerować tkanki i przyspieszy proces gojenia.

Terapia w gabinecie

W przypadku łokcia tenisisty fizjoterapia obejmuje zabiegi terapii manualnej, masaż tkanek głębokich, rozluźnienie struktur łączących się anatomicznie z okolicą łokcia, chłodzenie oraz ucisk tkanek w celu regeneracji. Aby zapewnić szybki i skuteczny efekt leczenia łokcia tenisisty, fizjoterapeuta przygląda się nie tylko okolicy bólu, ale całej kończynie górnej – zaczynając od kręgosłupa szyjnego, na palcach dłoni kończąc.

Zapewniamy indywidualnie dobrane ćwiczenia wykonywane pod okiem fizjoterapeuty oraz zestaw prostych ćwiczeń do wykonywania domu. Zapraszamy do naszego gabinetu przy ul. Królewieckiej 121/3 we Wrocławiu, gdzie nasz zespół dokładnie przyjrzy się problemowi oraz pomoże Ci dojść do pełnej sprawności.

EKSPERCI


Magda Gierlińska

Magda Gierlińska

Pracuję w Centrum Medycznym Hospital Service z Grupy Impel na stanowisku koordynatora usług fizjoterapeutycznych. Jestem absolwentką Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, z tytułem zawodowym magistra. Swoją pracę opieram na indywidualnym podejściu do pacjenta, wykorzystując swoją wiedzę ze studiów, praktyk oraz kursów. Moim celem jest powrót pacjentów do zdrowia.


Dawid Hołda

Dawid Hołda

Pracuję jako fizjoterapeuta w Centrum Medycznym Hospital Service z Grupy Impel. Ukończyłem Akademię Wychowania Fizycznego na kierunku fizjoterapia z tytułem magister. Doświadczenie zbierałem w licznych wrocławskich i lubińskich placówkach. Stale podnoszę swoje kwalifikację poprzez uczestnictwo w specjalistycznych kursach i warsztatach. Największą satysfakcję przynosi mi powrót pacjenta do zdrowia.

Przeczytaj także:

No votes yet.
Please wait...
 
Komentarze

Brak komentarzy.

Zostaw odpowiedź