Co dwie głowy, to nie jedna

Lubisz pracować w zespole? Jak pracować z innymi? Jak współpracować, by wszyscy na tym skorzystali? Co zrobić, żeby inni chcieli z tobą pracować? Przedstawiamy pracę zespołową od kuchni.

Praca w zespole może, a najczęściej nawet powinna, przynosić lepsze rezultaty niż praca indywidualna. Kiedy kompetencje, wiedza i umiejętności poszczególnych członków zespołu łączą się i uzupełniają, przynoszą większą wartość i lepszy rezultat niż w sytuacji, gdyby poszczególne osoby wnosiły je do organizacji czy projektu indywidualnie. Zespół tworzy wspólny zasób nie tylko tego, co wnoszą poszczególni członkowie, ale także wygenerowanych razem pomysłów.

Co zrobić, żeby każdy zespół w rzeczywistości działał kreatywnie i produktywnie?

Przepis na zespół

Jest kilka czynników, które decydują o tym, czy zespół sprawdzi się w praktyce. Najważniejszy jest cel. Z pewnością znasz sformułowanie: „gramy do jednej bramki” – taka jedność i zrozumienie celu to pierwszy krok w kierunku dobrego zespołu. Są zespoły stałe i projektowe – zarówno w jednych, jak i drugich bezwzględnie należy wiedzieć, do czego zmierzamy.

Z celem łączy się komunikacja w zespole. Nie zakładaj, że inni znają twoje zdanie lub, że myślą tak samo jak ty, nawet gdy wydaje ci się, że tak jest. Jeśli czegoś nie wiesz – rozmawiaj, by się dowiedzieć i nie bój się zadawać pytań. Otrzymasz w ten sposób potrzebne informacje, unikniesz nieporozumień i straty czasu, a często zapobiegniesz ewentualnym konfliktom czy opóźnieniom w pracy. Komunikacja będzie także świetnym kluczem do rozwiązywania sytuacji kryzysowych, wypracowywania kompromisów czy poszukiwania rozwiązań dobrych dla wszystkich członków zespołu.   

Ze skutecznej, jasnej komunikacji możesz mieć jeszcze więcej korzyści – nie tylko dla zespołu, ale także tych indywidualnych. Grupa pozna twoje silne strony – inni nie tylko będą wiedzieć, do kogo zwrócić się z danym zadaniem czy problemem, ale także doskonale będą się orientować, kto stoi za daną częścią idealnie zrealizowanego projektu. Łatwo się przekonasz, że praca w zespole wcale nie oznacza anonimowości, kiedy role w zespole są jasno określone i znane innym.

Praca zespołowa nie zmniejsza również odpowiedzialności. Kiedy każdy ma określone obowiązki, ponosi odpowiedzialność nie tylko za nie i za swoją część pracy, ale także za rezultat całego zespołu, podobnie jak wszyscy jego członkowie. „Sukces ma wielu ojców”, lecz do ewentualnej porażki także trzeba umieć się przyznać.

Każdy zespół potrzebuje dobrego lidera. Takiego, który nie tylko pokieruje pracą, ale także pomoże ukształtować dobrą atmosferę, pobudzi kreatywność, zmotywuje do wysiłków na tzw. ostatniej prostej i będzie doskonale wiedział, kto co wniósł do projektu. Budowanie zespołu nie jest zwykle ani łatwe, ani szybkie.

Gdy jesteś jednym z członków silnej grupy, czujesz nie tylko przynależność, ale i dumę. Nie bez powodu w końcu mówimy, że „w grupie – siła”.

Gdzie kucharek sześć…

A co w zespole się nie sprawdzi? Patrick Lencioni, amerykański konsultant biznesu, publicysta i pisarz w książce „Pięć dysfunkcji pracy zespołowej” wskazuje pięć czynników, które mają negatywny wpływ na pracę członków zespołu:

1. Brak zaufania w zespole

Zespół zwykle potrzebuje czasu na poznanie się i dopasowanie. Niski poziom zaufania wśród pracowników może sprawić, że nie będą oni pewni swojej pozycji. Może się to przełożyć negatywnie na podejmowanie decyzji i komunikację, co obniży jakość i efektywność pracy. 

2. Strach przed konfliktem

Konsekwencją braku zaufania jest strach przed konfliktem. Kiedy pracownicy nie wyrażają swojego zdania, unikają komentarzy lub pomijają istotne kwestie, wpływa to negatywnie zarówno na samą pracę, jak i atmosferę. 

3. Brak zaangażowania

Praca w zespole z wieloma nierozwiązanymi problemami nie wzbudza zaangażowania. Kiedy pracownicy obawiają się wyrażenia własnego zdania, tracą wpływ na swoje środowisko pracy, w rezultacie nie utożsamiają się z celami, a to wszystko ma negatywne konsekwencje dla jakości pracy, efektywności i atmosfery.

4. Unikanie odpowiedzialności

Pracownicy niezaangażowani w pracę, nie identyfikują się z nią. Nie jest to możliwe bez dobrej komunikacji i świadomości celu pracy. 

5. Niska dbałość o wyniki lub jej brak

Pracownik funkcjonujący w środowisku, które nie jest dla niego komfortowe kieruje się po pierwsze własnymi interesami, nie potrzebami grupy, organizacji czy firmy. Takie zachowanie nie pozostaje bez wpływu na cały zespół, atmosferę i pracę.

Te wszystkie przeszkody na drodze do dobrze działających zespołów łączą się i wpływają na siebie nawzajem. Jednak wystarczy nawet jeden z nich, by popsuć efektywność czy atmosferę. Nie czekaj na cały zespół dysfunkcji – reaguj, gdy zauważysz choć jedną.

Rating: 5.0/5. From 2 votes.
Please wait...
 
Komentarze

Brak komentarzy.

Zostaw odpowiedź