Czego – być może – nie doceniasz w swojej pracy?

photo-1424298397478-4bd87a6a0f0c

„Bądź wdzięczny za to, co masz, a będziesz miał tego więcej.
Jeśli koncentrujesz się na tym, czego nie masz, nigdy nie będziesz miał wystarczająco dużo”
– Oprah Winfrey

Zgrany zespół, wyrozumiały szef, poczucie, że to co robisz ma znaczenie – czy to może być ważniejsze niż wysokość przelewu czy konieczność długiego dojazdu do pracy? Dla wielu ludzi – zwłaszcza tych, którzy cenią sobie własne zdrowie, samopoczucie i uśmiech – tak!

70% Polaków uważa, że zarabia za mało. Prawie 40% nie ma możliwości rozwoju, 25% czuje, że popada w rutynę – to ostatnie wyniki badań poziomu satysfakcji z pracy przeprowadzone przez serwis Pracuj.pl. Narzekasz czasami na swoją pracę? Jak widzisz – nie jesteś jedyny! Robią to niemal wszyscy. I choć Polacy narzekanie maja niejako „we krwi”, to faktycznie niekiedy zarobki czy zadania, które wykonujemy nie są spełnieniem marzeń. Nie znaczy to jednak, że nasza sytuacja jest fatalna i pozostaje się załamać. Wprost przeciwnie – dostrzeż, z czego możesz się cieszyć i być dumny!

Jak to zwykle u nas bywa, trawa u sąsiada jest zawsze bardziej zielona niż nasza. Porównujemy się do innych również na polu zawodowym, często skupiając na tych aspektach których u nas brak, a nie dostrzegając tego co dobre. Mówiąc nieco metaforycznie, nie widzimy na naszym trawniku stokrotek i niezapominajek, których próżno szukać u sąsiada. Co warto docenić w swojej pracy?

1. Dobre relacje z szefem

Czy lubisz swojego przełożonego? Ufasz mu? Możesz zwrócić się do niego wtedy, kiedy masz jakiś problem? Traktuje Cię po partnersku i inspiruje do działania? Jeśli tak jest, to pewnie nawet tego nie zauważasz, tylko traktujesz jako coś zupełnie normalnego. Tymczasem aż 42% pracowników przyznaje, że odeszło z pracy, bo nie mogło znieść swojego szefa, a 1/3 uważa, że ich szef nie powinien zarządzać ludźmi (bad. Approved Index). Zły szef naprawdę potrafi napsuć krwi i sprawić, że jesteśmy zestresowani, rozdrażnieni i częściej kłócimy się z partnerem czy dziećmi. Dobry lider, wart jest tyle w złocie ile sam waży.

Co możesz zrobić by mieć jeszcze lepsze relacje z szefem? Pamiętaj o tym, że on odpowiada za cały zespół i raportuje do swojego przełożonego – dlatego nadrzędne powinny być dla ciebie cele biznesowe całej grupy. Proś go również o feedback na temat własnej pracy.

Świętowanie drobnych sukcesów. Jeśli masz dobrego lidera to najprawdopodobniej często świętujecie drobne sukcesy indywidualne i całego zespołu. Pracownicy, którzy skarżą się na swoją pracę często podkreślają, że ich wysiłki wkładane w rozwój firmy nie są dostrzegane. W przytoczonym powyżej badaniu aż 41% pracowników podkreśla, że to co robią dla firmy pozostaje niezauważone. Jeśli w Twojej pracy szef i koledzy widzą twój wkład w pracę zespołu, to masz naprawdę spore wsparcie!

Świętuj sukcesy – również samodzielnie. Czy wiesz, że jedną z metod automotywacji jest samodzielne nagradzanie się za sukces? To może być drobnostka – wyjście do kina czy nawet (zdrowa) przekąska. Ważne, by powiedzieć sobie „dobra robota”. To poprawi ci nastrój i doda sił. I pamiętaj – nie bądź zbyt skromny – ważne, by inni też wiedzieli o Twoich sukcesach.

2. Zgrany zespół

Duma z osiągnięć i wspólne celebrowanie sukcesów to jeden z ważniejszych elementów spajających dobry zespół. Czy w twoim zespole ludzie są wobec siebie przyjaźni? Lubisz ich? Żartujecie, rozmawiacie, śmiejecie się razem? Masz bliskie osoby, na których możesz się wesprzeć, jeśli coś jest nie tak lub dzielić radością? Zgrany zespół i dobra atmosfera w pracy to jedne z najczęstszych oczekiwań osób, które przez toksyczny zespół zmieniają pracę. Kiedy jednak pracujemy w grupie fajnych ludzi, często zapominamy, jakie to ważne.

Zrób coś miłego dla innych – upiecz ciasteczka, wyślij wszystkim maila z podziękowaniem za dobrą współpracę. Zrób koleżance kawę , pomóż spontanicznie koledze – to właśnie takie drobne gesty budują pozytywną atmosferę w pracy. Na taki gest reszta powinna odpowiedzieć z entuzjazmem, a nawet jeśli tak się nie stanie, nie powinieneś czuć się winny.

3. Work-life balance

Ile czasu spędzasz w pracy po godzinach? Niewiele? No to masz być za co wdzięcznym! Mimo, iż kodeks pracy dopuszcza jedynie 8 nadprogramowych godzin pracy w tygodniu, to wielu pracowników spędza w pracy znacznie więcej czasu. Masz kartę na siłownię sponsorowaną częściowo przez pracodawcę? Choć wydaje ci się to normą, w wielu firmach – zwłaszcza w sektorze MŚP, który stanowi większość pracodawców, pracownicy nie mają takich luksusów. Twój pracodawca dał ci umowę o pracę? – 29% pracowników w Polsce pracuje w oparciu o umowy cywilno – prawne bądź czasowe. Możesz pracować zdalnie lub częściowo zdalnie? Tylko 13% pracowników ma w Polsce taką możliwość.
Oczywiście nie zawsze mamy to wszystko na raz, ale każdy z tych dodatków to spory plus, który warto docenić!

4. Znaczenie twojej pracy dla innych

Czy wiesz, że poczucie sensu własnej pracy to coś, co najmocniej wpływa na zadowolenie z tego, co się robi? A czy wiesz, że za wytworzenie tego stanu odpowiadasz ty sam? Wielu ludziom wydaje się, że praca lekarza czy strażaka ma większe znaczenie niż np. praca sprzedawcy, bo pomagają ratować ludzkie życie. Prawda jest jednak taka, że każda praca ma szersze znaczenie. Niekiedy dla jednostki (bo np. jako doradca klienta pomogłeś osobie, która miała problem i dzięki twojej pracy jej życie stało się łatwiejsze), niekiedy dla całej grupy (bo np. jako pracownik ochrony dbasz o bezpieczeństwo całego obiektu, a jako pracownik IT pracujesz nad aplikacją, która ułatwi pracę całemu sektorowi).
Aby łatwiej doceniać znaczenie własnej pracy dla innych warto wiedzieć, kim jest końcowy odbiorca twojej pracy. Jeśli tego nie wiesz – porozmawiaj z przełożonym. Zyskasz nową perspektywę!

Czy wiesz, że badania nad poziomem szczęścia odczuwanym przez ludzi udowodniły, że szczęście tak naprawdę zależy od nas? Nie od tego ile zarabiasz, gdzie mieszkasz i ilu masz przyjaciół. Oczywiście to wszystko ma znaczenie, ale … odwrotne. Jeśli czujesz się szczęśliwy, to masz więcej przyjaciół, bo ludzie lubią innych przy których czują się dobrze i beztrosko. Jeśli masz poczucie zadowolenia z pracy to łatwiej osiągasz sukcesy, szybciej awansujesz i lepiej zarabiasz. Dlatego umiejętność doceniania tego, co mamy jest tak ważna!

No votes yet.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.
 
Komentarze

Brak komentarzy.

Zostaw odpowiedź