Efektywność w pracy – czy potrafisz o nią zadbać?

efektywność w pracy

Zachowujesz energię przez cały dzień, czy czujesz zmęczenie już po 2 godzinach pracy? Koncentrujesz się na zadaniu, czy rozpraszają cię e-maile i telefony? Czy często męczy cię stres w pracy? Sprawdź w naszym psychoteście swoją efektywność i dowiedz się, czy bliżej ci do Zmotywowanego Eksperta Efektywności, czy do Reaktywnego Adepta.

W każdym punkcie wybierz jedną odpowiedź, która w największym stopniu cię charakteryzuje. Następnie zsumuj punkty uzyskane z wszystkich odpowiedzi i sprawdź, co mówi o tobie uzyskany wynik.

1. Jak wygląda moja organizacja czasu? W pracy:

  • a) jestem zajęty non stop
  • b) mam jedną dłuższą przerwę
  • c) robię sobie kilka krótkich przerw

2. W dni robocze po przebudzeniu czuję się:

  • a) wypoczęty
  • b) zestresowany
  • c) niewyspany

3. Rano w pracy:

  • a) wiem, czym się zajmę w ciągu całego dnia
  • b) mam poczucie chaosu i nie wiem, od czego zacząć
  • c) niekiedy muszę się zająć czymś innym niż wcześniej zaplanowałem

4. Lubię w pracy:

  • a) realizować kilka zadań jednocześnie
  • b) zajmować się kolejnym zadaniem po ukończeniu poprzedniego
  • c) elastycznie organizować pracę nad zadaniami, w zależności od ich typu i stopnia trudności

5. Czy mój system pracy jest skuteczny? Podczas dnia w biurze:

  • a) nigdy nie wystarcza mi czasu na wykonanie wszystkich zadań
  • b) robię wszystko, co mam zaplanowane na dany dzień
  • c) wypełniam część obowiązków, a drugą część realizuję po godzinach

6. Pracuję:

  • a) w 100% efektywnie
  • b) efektywnie jedynie w konkretnej części dnia
  • c) nie tak efektywnie, jak powinienem

7. Zadania na moim stanowisku:

  • a) ustalam samodzielnie
  • b) otrzymuję z wyprzedzeniem od przełożonego
  • c) pojawiają się z godziny na godzinę

8. Najtrudniejsze zadania w pracy, gdy niezbędne jest skupienie:

  • a) realizuję, gdy mam najwięcej energii
  • b) odwlekam jak najdłużej, często zostawiając je na ostatnią chwilę
  • c) w dużej części realizuję po godzinach

9. Gdy pracuję:

  • a) stawiam na maksymalną koncentrację
  • b) odrywam się od obowiązków z różnych powodów
  • c) działam w różny sposób – wiem, kiedy potrzebuję koncentracji, a kiedy mogę sobie pozwolić na trochę swobody

10. Moje godziny pracy:

  • a) są dla mnie idealne
  • b) zupełnie nie pasują do mojego rytmu dobowego
  • c) raz mi służą, a raz nie

11. Czytam e-maile i na nie odpowiadam:

  • a) na początku i pod koniec dnia pracy
  • b) ciągle – na bieżąco
  • c) w zależności od ich pilności

12. W pracy:

  • a) zawsze znajduję czas na posiłek
  • b) zapominam o jedzeniu
  • c) bywa różnie – czasem jem, a czasem nie mam na to czasu

13. Sprawdzam firmową pocztę w czasie wolnym od pracy:

  • a) często
  • b) czasem
  • c) nigdy

14. Po wyjściu z pracy:

  • a) zajmuję się moim życiem prywatnym
  • b) wracam do domu i czasem kontynuuję pracę
  • c) ciągle myślę o pracy

15. Po pracy czuję:

  • a) wyłącznie wyczerpanie
  • b) zmęczenie, ale często i satysfakcję
  • c) pustkę

Punktacja

test na efektywność

Punkty podliczone? Sprawdź, co można powiedzieć o twojej efektywności w pracy.

Zmotywowany Ekspert Efektywności (40 – 48 punktów)

Samodzielnie potrafisz organizować sobie dzień pracy, nawet jeżeli nikt nie udziela ci na ten temat żadnych wskazówek. Panujesz nad swoim czasem i zadaniami, które masz zrealizować. W razie potrzeby elastycznie zmieniasz plan dnia, bez szkody dla realizowanych obowiązków.

Rada od psychologa: tak trzymaj – twój system pracy jest doskonały i efektywny. Nie zapominaj jedynie, by co najmniej 1,5 h w tygodniu przeznaczać wyłącznie na pracę kreatywną.

Zapracowany Praktyk (32 – 39 punktów)

W twojej pracy świetne zorganizowanie przeplata się od czasu do czasu z trudnym do opanowania chaosem. Zwykle jednak dobrze się z tym czujesz, ponieważ nie lubisz monotonii, 100-procentowej regularności i jednostajności.

Rada od psychologa: zmienność w pracy nie musi się łączyć z utratą panowania nad organizacją czasu pracy. Różnorodne zadania także mogą być zaplanowane. Spróbuj wprowadzić zmianę choć w jednym tygodniu, a zobaczysz, czy okaże się pomocna na co dzień.

Mistrz Elastyczności (24 – 31 punktów)

Dostosowujesz swój tryb pracy do wymagań danego zadania czy dnia. Często brakuje ci czasu, lecz niekiedy zdarza ci się również zaplanowany w 100 procentach, efektywny dzień.

Rada od psychologa: elastyczność i szybkie dostosowywanie się do okoliczności to twój atut. Na dłuższą metę może to być jednak męczące. Warto więc z uwagą obserwować swój organizm, by odpowiednio reagować na jego potrzeby.

Reaktywny Adept (16 – 23 punktów)

Praca dominuje w twoim życiu, ale często nie łączy się z efektywnością. Czas przecieka ci przez palce, obowiązki się nawarstwiają, nie masz czasu na nic. Brak efektów i bezsilność osłabiają twoją motywację i chęć do pracy.

Rada od psychologa: przeanalizuj swoje ostatnie 3 dni pracy, rozpisując, czym się dokładnie zajmowałeś godzina po godzinie. W ten sposób być może uda ci się sprawdzić, co negatywnie wpływa na twoją efektywność – nawał obowiązków, a może zajęcia niezwiązane bezpośrednio z pracą?

 


Pamiętaj, powyższy test nie jest kompleksowym testem psychologicznym. Uzyskane przez ciebie wyniki nie opisują cię jako osoby i nie można na ich podstawie wyciągać wniosków na temat wszystkich twoich zachowań i sfer życia. Informacje zawarte w wynikach tekstu są jedynie wycinkiem informacji o tobie, twoich zachowaniach i predyspozycjach.

Pobierz artykuł w wersji do wydruku

No votes yet.
Please wait...
 
Komentarze

Brak komentarzy.

Zostaw odpowiedź