Ekstrawertyk a introwertyk w pracy – po czym ich poznacie

Ona – dusza towarzystwa, ciągle otoczona ludźmi, skacze z tematu na temat. On – ma niewielu, ale bliskich znajomych, chętniej słucha niż mówi. Jesteśmy tak różni jak nasze osobowości. Jak mimo tego efektywnie razem pracować?

Osobowość jest unikalnym zbiorem cech występujących u każdego człowieka  – wpływa na zachowanie jednostki, komunikację z innymi ludźmi, to, co lubimy, a czego unikamy.

Introwersję i ekstrawersję jako wyróżniki osobowości scharakteryzował na początku XX wieku szwajcarski psychiatra i naukowiec Carl Gustav Jung. Intuicyjnie każdy potrafi odróżnić wiążące się z nimi typy osobowości człowieka: introwertyk to osoba zamknięta w sobie i stroniąca od ludzi, a ekstrawertyk dobrze czuje się otoczony nawet tłumem i gwarem.

Żywioł kontra spokój

Jak będzie to wpływać na pracę? Ekstrawertyk w pracy działa szybko i nie lubi siedzieć bezczynnie. Chętnie nawiązuje nowe znajomości. Przebywanie z ludźmi stanowi jego źródło energii. Introwertycy lubią spędzać czas w ciszy i spokoju, z dala od innych. Cenią pełne skupienie i niewiele mówią. W stosunku do innych są ostrożni i powściągliwi.

„Ekstrawertyk – kto to?” – takie pytanie na forum – w grupie ludzi, w pracy czy wśród znajomych mógłby zadać wyłącznie ekstrawertyk. Introwertyk, gdy czegoś nie wie, sprawdzi to sobie sam – spokojnie, samodzielnie i w ciszy.

Ekstrawertycy odnajdą się na pozycji lidera, skutecznie będą delegować zadania i organizować pracę całego zespołu. Introwertycy pracować będą najpilniej i solidnie, sami bez problemu określą hierarchię zadań i zorganizują sobie pracę tak, by w terminie wykonać całość zadania. Nowe zadania zafascynują ekstrawertyka, introwertykowi lepiej powiedzieć o nich z wyprzedzeniem.

Efekty wbrew różnicom

Zakłada się, że rynek pracy podbijają ekstrawertycy swoją komunikatywnością, umiejętnością pracy w grupie i łatwością nawiązywania kontaktów. Introwertycy też są jednak niezbędni niemal w każdej firmie i w każdym zespole. Idealnie realizują zadania monotonne, czasem żmudne, które należy wykonywać systematycznie i solidnie. Ich cechami, które sprawdzają się na wielu stanowiskach jest spokój, opanowanie i stonowanie. Żaden z nich nie będzie pracownikiem trudnym, czy mniej lub bardziej efektywnym, jeżeli do ich zalet i cech dostosowane będzie środowisko i sposób komunikacji. Przykład? Nie krzycz do introwertyka przez całą przestrzeń open space – lepiej napisz maila. Ekstrawertyk za to odpowie ci z przyjemnością.

A co będzie, gdy ekstrawertyk spotka się w pracy z introwertykiem? Eksperci twierdzą, że różnice w cechach osobowościowych u dwóch osób nie pozbawiają ich możliwości współpracy. Różniące się osoby mogą nawet wzajemnie się potrzebować. Ekstrawertycy dzięki introwertykom potrafią większą uwagę zwrócić na relacje międzyludzkie, a nie jedynie zewnętrzne otoczenie pojmowane jako całość. Introwertycy potrzebują ekstrawertyków, by otworzyć się na świat i dostrzec w nim to, co może im odpowiadać.

Razem kreujemy wartość

Badacze szacują udział ekstrawertyków w populacji na 50 do 74 procent. Susan Cain, badaczka introwertyzmu i autorka bestsellerów, szacuje, że introwertycy stanowią ok. 1/3 ziemskiej populacji.

Kim jesteś? Może nie pasujesz do żadnej charakterystyki? Nic dziwnego – wiele osób łączy w sobie wszystkie cechy. To znacznie mniej powszechnie znany ambiwertyzm. Ambiwertycy dobrze czują się ze sobą i samotność dodaje im energii, ale lubią też przebywanie w grupie. Może być też odwrotnie – osoby, które cenią życie towarzyskie, mają również silną potrzebę spokojnego czasu spędzanego samotnie. Energię czerpać potrafią zarówno z interakcji, jak i ich braku.

W dobrze zarządzanych zespołach wszystkie cechy mogą być wykorzystane jako atuty. – Siłą dobrych, efektywnie pracujących zespołów jest ich różnorodność – pracownicy mogą się wzajemnie uzupełniać i osiągać lepsze efekty, niż pracując samodzielnie.

Nie działamy mimo różnorodności, ale zdecydowanie dzięki niej. Żaden pracownik przez swoje cechy nie powinien być postrzegany jako mniej lub bardziej efektywny. Różne podejścia, perspektywy i zachowania pozwalają na wartościową współpracę i czasem zaskakujące, ale jak najbardziej pozytywne efekty. Doświadczeni liderzy zespołów czy menedżerowie tak zarządzają projektami i dzielą zadania, by wykorzystać atuty każdego pracownika bez względu na to, jaki typ osobowości reprezentuje – mówi Katarzyna Kasprzak, menedżer ds. personalnych w Grupie Impel.

EKSPERT


Katarzyna Kasprzak


Katarzyna Kasprzak

Jest absolwentką psychologii zarządzania na Uniwersytecie SWPS we Wrocławiu. Z Grupą Impel współpracuje już 9 lat. Jej zainteresowania zawodowe, skupiają się na procesach rekrutacji, onboardingu i employer brandingu, z powodzeniem przekłada je na praktykę. Uczestniczy w różnorodnych projektach z zakresu miękkiego HR.

No votes yet.
Please wait...
 
Komentarze

Brak komentarzy.

Zostaw odpowiedź