Jak przestać się garbić, gdy prowadzisz siedzący tryb życia

jak przestać się garbić

Spędzasz 8 godzin dziennie za biurkiem? Jeśli męczy cię ból karku czy drętwienie rąk – to mogą być konsekwencje nadmiernego wysunięcia barków do przodu. Fizjoterapeuci z naszego centrum medycznego Hospital Service podpowiadają, co możesz zrobić, aby złagodzić skutki takiej postawy i pozbyć się bólu.

jak się nie garbić

Siedzący tryb życia skutkuje osłabieniem mięśni odpowiedzialnych za utrzymanie prawidłowej postawy ciała. Spójrz na zdjęcie obok – sylwetka po lewej stronie jest charakterystyczna dla osób spędzających większą część dnia przed ekranem telewizora czy komputera.

Mięśnie karku i barków nazywamy również mięśniami stresowymi – przewlekły stres powoduje ich wzmożone napięcie, a w efekcie – ból i zgarbioną sylwetkę. Brak regularnej aktywności fizycznej tylko pogarsza ten stan.

Problem nadmiernego wysunięcia barków do przodu (specjalistyczna nazwa tej wady to protrakcja barków) nie dotyczy wyłącznie tej części ciała. Ta wadliwa postawa zaburza pracę najważniejszych układów w organizmie: oddechowego, krwionośnego i ruchu. Wczesnymi konsekwencjami przebywania w takiej pozycji są:

  • bóle okolicy karku i lędźwi,
  • mrowienie lub drętwienie rąk,
  • napięciowe bóle głowy,
  • niedostateczna siła mięśniowa, zmniejszony zakres ruchu,
  • zmniejszona pojemność płuc.

Praca przez dłuższy czas w zgarbionej pozycji oznacza większe ryzyko dyskopatii lędźwiowej, zmian zwyrodnieniowych kręgów czy nasilenia bólu kręgosłupa.

Prosta postawa

Jednym z najprostszych sposobów na walkę z protrakcją jest zachowanie prawidłowej postawy ciała podczas siedzenia. Aby to było możliwe, warto dostosować stanowisko pracy do parametrów swojego ciała.

Jeśli pracujesz głównie przy biurku, zacznij od dobrania wygodnego, odpowiednio wysokiego krzesła, zapewniającego oparcie dla kręgosłupa. Bardzo ważny element, często pomijany, to podnóżek. Regulacja kąta ustawienia stóp wymusza bowiem odpowiednie ułożenie miednicy i kręgosłupa w naturalnej, prostej pozycji. Absolutną koniecznością jest też odpowiednia wysokość monitora oraz właściwy kąt jego nachylenia.

Ćwiczenia rozciągające kręgosłup

Podczas pracy warto poświęcić chwilę i wykonać szybkie ćwiczenia na rozciąganie. Są bardzo proste, nie wymagają użycia specjalistycznego sprzętu, a dobrze wykonane przynoszą natychmiastową ulgę i uczucie lekkości.

osłabienie mięśniWykonuj skłony głowy we wszystkich kierunkach, przytrzymując głowę w pozycji końcowej 20-30 sekund (możesz pogłębić rozciąganie, naciskając na głowę dłonią).
ćwiczenia wzmacniająceStań na wyprostowanych nogach, rozsuwając stopy na szerokość bioder. Pochyl się do przodu i przytrzymaj krzesła, utrzymując wciągnięty brzuch i proste plecy. Wytrzymaj w tej pozycji 20-30 sekund.
ćwiczenia rozciągające kręgosłupStań w przejściu między pomieszczeniami. Oprzyj się dłońmi po bokach o framugę drzwi (na wysokości barków) i wysuń ciało w przód. Napnij pośladki, wciągnij brzuch, wytrzymaj 20-30 sekund.
ćwiczenia wzmacniające kręgosłupUsiądź na krześle, załóż nogę na nogę, a tułów od pasa w górę obróć w przeciwną stronę. Wytrzymaj 20-30 sekund, a następnie wykonaj to samo ćwiczenie na drugą stronę.
ćwiczenia na rozciąganieStań przodem do ściany w odległości jednego kroku. Wysuń jedną nogę w przód, oprzyj przedramiona o ścianę i staraj się docisnąć biodra do ściany, zachowując proste plecy i wciągnięty brzuch. Wytrzymaj 20-30 sek.

Ćwiczenia wzmacniające kręgosłup

 Ten rodzaj ćwiczeń pomoże ci zwiększyć siłę i napięcie osłabionych mięśni, a w efekcie – poprawić swoją sylwetkę. Wykonywane powoli i dokładnie, z odpowiednią liczbą powtórzeń (najlepiej 10-15 razy), nie zajmą ci dużo czasu ani energii. Wpłyną za to pozytywnie na twoje samopoczucie i będą ciekawym przerywnikiem podczas wykonywania codziennych zawodowych obowiązków.

Terapia w gabinecie

 Zapraszamy do naszego nowo otwartego gabinetu fizjoterapeutycznego przy ul. Królewieckiej 121/3 we Wrocławiu. Nasi fizjoterapeuci przyjrzą się tu dokładniej twojej postawie i zaproponują indywidualnie dobrane ćwiczenia oraz niwelujący napięcie masaż. Rejestracja telefoniczna pod numerami: 510 014 460 oraz 510 014 823.

 

EKSPERCI


Magda Gierlińska

Magda Gierlińska

Pracuję w Centrum Medycznym Hospital Service na stanowisku koordynatora usług fizjoterapeutycznych. Jestem absolwentką Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, z tytułem zawodowym magistra. Swoją pracę opieram na indywidualnym podejściu do pacjenta, wykorzystując swoją wiedzę ze studiów, praktyk oraz kursów. Moim celem jest powrót pacjentów do zdrowia.

 

Dawid Hołda

Dawid Hołda

Pracuję jako fizjoterapeuta w Centrum Medycznym Hospital Service. Ukończyłem Akademię Wychowania Fizycznego na kierunku fizjoterapia z tytułem magister. Doświadczenie zbierałem w licznych wrocławskich i lubińskich placówkach. Stale podnoszę swoje kwalifikację poprzez uczestnictwo w specjalistycznych kursach i warsztatach. Największą satysfakcję przynosi mi powrót pacjenta do zdrowia.

No votes yet.
Please wait...
 
Komentarze

Brak komentarzy.

Zostaw odpowiedź