Jak się zmotywować, żeby chcieć i móc?

jak się zmotywować

Nie podbiegłeś do tramwaju, nie odezwałaś się na zebraniu, lodówka pusta, a siłownia znowu ominięta szerokim łukiem… Zabrakło czasu, sił, pieniędzy? Nie – najczęściej to tylko wymówki. W każdej sytuacji chodzi o to samo: motywację do działania.

Jeżeli czasem zastanawiasz się „Dlaczego w ogóle dziś wstałem z łóżka?”, znany amerykański psycholog Philip Zimbardo od razu ma dla ciebie odpowiedź – rozmyślasz nad motywacją. To ona odpowiada zarówno za twoje działania, jak i ich brak.

Co to jest motywacja?

Z psychologicznego punktu widzenia – to wszystkie mechanizmy potrzebne do uruchomienia, ukierunkowania, podtrzymania i zakończenia zachowania czy odruchu.

Jeśli powiesz sobie konkretnie, gdzie, kiedy i w jakiej formie zamierzasz realizować swoje założenie, zwiększysz swoje szanse na osiągnięcie sukcesu

Istnieją dwa podstawowe rodzaje motywacji: jeden polega na dążeniu do czegoś, a drugi – na unikaniu. Jak się zmotywować np. do ćwiczeń? – Często ludzie formułują swoje intencje w formie przyszłościowej i ogólnej, np.: „będę ćwiczyć”, „będę się odchudzać”, „będę się zdrowo odżywiać”. Zamiary należy natomiast definiować w formie zdań warunkowych, np. „jak tylko wrócę z pracy do domu, to wychodzę na siłownię” albo „gdy się obudzę, przygotuję zdrowe śniadanie”. Jeśli powiesz sobie konkretnie, gdzie, kiedy i w jakiej formie zamierzasz realizować swoje założenie, zwiększysz swoje szanse na osiągnięcie sukcesu – mówi dr Ewa Jarczewska-Gerc, psycholog z Uniwersytetu SWPS.

Motywacja wewnętrzna – z górki czy pod górkę?

Jak to działa w praktyce? Motywacja wewnętrzna jest silniejsza i trwalsza niż zewnętrzna. Ludzie czerpią więcej satysfakcji z sukcesu, który zawdzięczają własnym umiejętnościom, niż z tego, który jest szczęśliwym zbiegiem okoliczności. Jeśli postawisz sobie wyżej poprzeczkę, osiągniesz lepsze rezultaty. I to niezależnie od tego, jak oceniałeś na początku swoje szanse na powodzenie. Pamiętaj jednak, że cele powinny być ambitne, ale realne do wykonania. Spadek motywacji następuje wówczas, gdy oceniasz zadanie jako nudne. Wtedy przyda ci się motywowanie z zewnątrz, ponieważ motywacja wewnętrzna przy mało interesujących zadaniach jest minimalna.

Jak osiągnąć doskonałość?

Dlaczego są ludzie skazani na sukces i tacy, którym ciągle trafiają się porażki? Psychologia wyjaśnia, że tzw. potrzeba osiągnięć występuje u ludzi w różnym natężeniu. Wpływa na to np. sposób postrzegania sukcesu i porażki, ale też optymizm lub pesymizm. Znaczenie mają również warunki otoczenia – zarówno w pracy, jak i w życiu prywatnym.

Tzw. motywacja osiągnięć to chęć do osiągania i przekraczania poziomu doskonałości. Pojawia się, gdy podczas realizacji zadań odczuwasz pozytywne emocje, a twoje działanie jest wyzwaniem i podlega ocenie. Ludzie o silnej motywacji osiągnięć mają bowiem dużą potrzebę zdobywania potwierdzeń własnych umiejętności i możliwości.

Okazuje się, że taka informacja przyda się absolutnie każdemu – opinia o jakości wykonanego zadania zachęca do dalszej pracy. Edward Deci, czołowy badacz motywacji wewnętrznej, w jednym ze swoich eksperymentów chwalił badane osoby za każde poprawne rozwiązanie zagadki. To wyraźnie zwiększyło motywację wewnętrzną badanych.

Porównuj mężczyzn, a nie kobiety

Ocena rezultatów własnego działania zależy z kolei od płci. Mimo obiektywnie takich samych osiągnięć, kobiety oceniają efekty swojego działania niżej niż mężczyźni. Inaczej w przypadku obu płci działają porównania – kobiety porównywane do innych osób są mniej zaangażowane w działania i osiągają gorsze efekty, a mężczyźni są bardziej zaangażowani i poprawiają swoje wyniki. Chyba każdy ma kolegę, od którego kiedyś usłyszał: „Jak to, ja nie dam rady?” 😉

Jak walczyć z brakiem motywacji do pracy? – Nie ma łatwego przepisu na efektywność i wytrwałość. Bez wątpienia nie jest nim wyobrażanie sobie już osiągniętego wyniku i celebrowanie sukcesu, zanim podejmiemy jakikolwiek wysiłek, aby go osiągnąć. Może nam natomiast pomóc skupienie się na drodze – procesie dążenia do celu. Wyobraźmy sobie kolejne kroki, które musimy wykonać, aby osiągnąć cel. Dzięki temu zaczniemy dostrzegać wzajemne powiązania pomiędzy poszczególnymi etapami działania, formułując w ten sposób spójny plan akcji – doradza dr Ewa Jarczewska-Gerc.

No votes yet.
Please wait...
 
Komentarze

Brak komentarzy.

Zostaw odpowiedź