Kuchnia roślinna

impel_blog_18_06Popularność kuchni roślinnej rośnie z każdym rokiem. Jak grzyby po deszczu wyrastają nowe restauracje lub bary, w których serwowana jest  taka kuchnia, triumfy święcą wegańskie blogi oraz książki kucharskie, a Instagram pełen jest zdjęć pysznie wyglądających potraw. Czy warto spróbować takiej diety?

Kuchnia roślinna cechuje się tym, że jest łatwa w przygotowaniu, pełna nieoczywistych zaskakujących połączeń, a także tania, ponieważ opiera się na
warzywach i owocach, które umiejętnie wykorzystywane, stanowią pyszne i zdrowe posiłki. Świadomość społeczna dotycząca zdrowego żywienia oraz
ekologii w Polsce wzrasta. Wystarczy zobaczyć, jak wiele osób uprawia sport, biega lub „ćwiczy z Chodakowską”. Chęć utrzymania młodego wyglądu i gibkiego ciała zależy jednak nie tylko od aktywności fizycznej, ale i od jakości spożywanego jedzenia. Wiele osób porzuca jedzenie mięsa i innych produktów odzwierzęcych tylko na próbę, ale część z nich, po jakimś czasie, zostaje przy diecie wegańskiej lub wegetariańskiej. Są tacy, którzy rezygnują z mięsa z przyczyn moralnych lub zdrowotnych – zwierzęta hodowane na mięso otrzymują jako pokarm sztuczne pasze z hormonami wzrostu oraz antybiotyki, co nie pozostaje obojętne dla konsumentów. Coraz częściej mięsa w mięsie jest mniej, a jako substancję polepszającą smak dodaje się biały cukier. Dieta roślinna jest więc atrakcyjną alternatywą.

Nowe smaki

Dieta roślinna umożliwia poznanie nowych smaków i ciekawych połączeń. Budyń z kaszy jaglanej z owocami czy spaghetti z cukinii to proste do wykonania dania, które dostarczają wielu potrzebnych składników. Mnogość warzyw i owoców pozwala na oczyszczenie organizmu. Może trudno to sobie wyobrazić, ale dobrze skomponowana dieta roślinna obniża naszą chęć częstego spożywania słodyczy takich jak batoniki, czekoladki czy cukierki albo słodkie gazowane napoje. Organizm już po kilku dniach diety zapomina, co to słodycze. Cukry owszem są potrzebne, ale ograniczenie słodkości zdecydowanie korzystnie wpłynie na nasze zdrowie i kondycję. To bardzo ważne szczególnie w żywieniu dzieci, które bardzo łatwo przyzwyczajają się do słodkiego smaku. Słodycze można zrobić z roślin. Ciasto bananowe, ciasteczka owsiane, ciasto czekoladowe, a nawet ciasto buraczane – nic trudnego, a nowe ciekawe smaki są w zasięgu ręki. Podobnie jest z olejami – można porzucić myśli o oleju w żółtej butelce. W kuchni roślinnej wykorzystuje się olej kokosowy, ryżowy, olej z pestek winogron lub olej z awokado. Każdy z nich cechuje się innym smakiem.

Lepsza figura, lepszy nastrój

Dieta roślinna jest bogata w błonnik i białko. Wiele potraw zamiast smażyć, po prostu się piecze. Dzięki tym czynnikom można wesprzeć proces odchudzania. Ważne, aby spożywać posiłki do 5 razy dziennie. Takie działanie pobudza metabolizm i spalanie tkanki tłuszczowej. W przypadku obiadu – można zjeść całkiem niezłą porcję, być sytym, ale nie odczuwać ciężaru na żołądku.

Pobudzanie kreatywności

Gotowanie, malowanie, szycie, rzeźbienie – to zajęcia, o których coraz częściej pisze się w prasie i w Internecie. Fachowe blogi z poradami oraz mnóstwo zdjęć, mogą utwierdzać w przekonaniu, że każdy może robić coś ciekawego i kreatywnego. Gotowanie to zajęcie kontemplacyjne, w które wkłada się wiele serca i zaangażowania, zaś tworzenie nowych potraw, łączenie smaków oraz różnego rodzaju warzyw i owoców, orzechów i dodatków, jest niezwykle kreatywne. Z początkowego zainteresowania nową dietą już tylko krok do odkrycia wciągającej pasji.

Oszczędności

Dieta roślinna opiera się na produktach sezonowych oraz tych dostępnych przez cały rok. Latem warzywa i owoce są tanie. Można kupić ich na zapas i zamrozić. Koktajl z działkowych truskawek w środku zimy? Czemu nie! Dobrze znać osiedlowe i dzielnicowe bazarki – często przyjeżdżają tam osoby spoza miasta, które mają towar prosto z własnego przydomowego ogródka. Małe, niezbyt urodziwe pomidorki i pokręcona marchewka to produkty jak najbardziej ekologiczne. Takie jedzenie nie będzie drogie w porównaniu z produktami
dostępnymi w ekomarketach.

Nie tylko warzywa i owoce

Są jeszcze kasze, orzechy, otręby, pestki, ryż, makarony, przyprawy, sosy, oleje oraz różnego rodzaju mleka roślinne. Zamiast cukru – supersłodka stewia, która ma zero kalorii. Możliwość kombinacji jest nieskończona. Pestki, płatki owsiane i roślinne mleko to dobry pomysł na śniadanie. Z ugotowanej i zmiksowanej na gładko kaszy jaglanej doprawionej pieprzem, kurkumą i słodką czerwoną papryką można wyczarować pyszne kotlety „à la” mielone, zaś z orzechów ziemnych można zrobić domowe masło orzechowe, znacznie zdrowsze od sklepowych odpowiedników.

Dieta ze składnikami pochodzenia roślinnego może być urozmaicona i ciekawa, dlatego warto się do niej przekonać i choć część pomysłów wdrożyć do
codziennego jadłospisu.

No votes yet.
Please wait...
 
Komentarze

fajnie, ale ja chyba nie dalabym rady bez miesa i ryb, uwazam ze dieta powinna byc roznorodna

Można jeść i mięso i warzywa i świetnie się czuć i wyglądać, kwestia tego jak ugotujemy itp. Swoją droga nie potrafiłbym zrezygnować z mięsa.

staram się jeść lekko,zwłaszcza latem 🙂 teraz idzie jesień, trzeba będzie pomyśleć o czymś bardziej pożywnym i cieplejszym, co nie oznacza oczywiście rezygnacji z warzyw i owoców 🙂 na szczęście jeszcze parę dni ciepła przed nami, podobno mają wrócić upały, więc melony i inne letnie owoce są wciąż na czasie!

kuchnia roślinna to hit , bo pomaga w wielu sytuacjach. zwłaszcza jeśli człowiek długo odżywiał się niewłaściwie. oczyszcza organizm, dodaje energii itd. teraz jest tak dużo owoców i warzyw, że jest z czego wybierać!

sceptycznie podchodziłam do pomysłu, by zrezygnować z mięsa, raczej od dziecka to mięso wszystkim towarzyszy, ale od jakiś 3 miesięcy próbuję i zauważam różnicę, czuję się świetnie. Martwię się jedynie, że zimą jest dostępnych mniej świeżych warzyw i owoców, te dostępne zimą zalatują chemią…

Zostaw odpowiedź