Lean management dla każdego

Bez względu na to, jak bogate masz doświadczenie i jak bardzo jesteś przekonany do swojego stylu pracy, warto poznać lean management i sprawdzić, w czym może ci pomóc. Przekonuje do tego Joanna Stawiska, od blisko 20 lat pracująca w Grupie Impel.

lean management

Słowo „lean” po angielsku znaczy „szczupły” – i w tym zawiera się cała istota tego systemu zarządzania. Jego celem jest „uszczuplanie” procesów, przestrzeni czy procedur. – To przydatne narzędzie, a właściwie cała filozofia działania, która może zmienić twoje podejście, a w kolejnym kroku – pomoże ci ulepszyć bieżącą pracę – podkreśla Joanna Stawiska, partner biznesowy ds. kluczowych klientów w obszarze HR w spółce Impel Business Solutions.

Na początku, gdy Joanna Stawiska rozważała udział w Akademii Procesowej w zakresie lean managementu na poziomie Lean Adept, decydującym argumentem stała się ciekawość, choć nie brakowało też wątpliwości. – Zastanawiałam się, czy jestem gotowa na taką zmianę, ponieważ mam długi staż pracy i za kilka lat kończę karierę zawodową – opowiada nasza rozmówczyni.

Kiedy po zakończeniu części teoretycznej i warsztatowej przyszedł czas na wybór tematu pracy egzaminacyjnej, pojawiły się kolejne wahania. – Jestem osobą, która ceni porządek – pierwszą myślą była więc zasada 5S. Jednak nasze biuro jest już dość uporządkowane, mamy tylko dwie szafy, więc pola do popisu nie było – opowiada Joanna Stawiska. 5S jest jednym z podstawowych narzędzi lean management. Pozwala na zwiększenie stabilności procesów poprzez właściwą organizację środowiska pracy.

Bez marnotrawstw

Joanna Stawiska jest opiekunem strategicznym firm, dla których Impel Business Solutions świadczy usługi kadrowo-płacowe. W końcu zdecydowała się więc przygotować pracę egzaminacyjną na temat optymalizacji procesów. Szukając procesu, który mógłby zostać usprawniony, przyjrzała się temu, jak Impel gromadzi i przetwarza dane klientów. – Punktem wyjścia było dla mnie zrobienie mapy przebiegu obecnego procesu – czyli wizualizacja procesu. Mapa od razu pokazała, że w procesie jest za dużo kroków – mówi Joanna.

To w takich sytuacjach idealnie sprawdza się działanie zgodne z filozofią lean. – Lean pozwolił mi spojrzeć na nasz proces z zupełnie innej perspektywy. Poprzez systemowe identyfikowanie marnotrawstw mogłam zobaczyć, co w procesie działa nieodpowiednio, a jednocześnie – na co mam wpływ i mogę to zmienić. W rezultacie stworzyłam metrykę klienta, zawierającą potrzebne  dane do realizacji procesu. To rozwiązanie pozwala skrócić komunikację z klientem, oszczędzić czas – zarówno mój, jak i innych osób, które biorą udział w tym procesie – stwierdza Joanna Stawiska.

W zarządzaniu procesowym głównym zadaniem lean jest eliminacja marnotrawstw. Należą do nich m.in. oczekiwanie, zbędne czynności (takie jak szukanie plików lub dokumentów), przybijanie pieczątek, ale również braki sprzętowe, problemy z komunikacją czy utracone okazje – kiedy na przykład traci się obecnego klienta, starając się o nowego. Znalezienie marnotrawstwa to nie wszystko – kolejnym krokiem jest stworzenie docelowej mapy procesu, pozwalającej unikać marnotrawstw w przyszłości, wprowadzenie standardów i ciągłe doskonalenie.

Wszystko zależy od ludzi

Praca zaliczeniowa Joanny spodobała się nie tylko komisji egzaminacyjnej, ale również pani prezes spółki Impel Business Solutions, a to oznacza, że opracowany pomysł nie pozostanie jedynie na papierze. – Metryka klienta będzie teraz wdrażana w innych obszarach naszej firmy, nie tylko w HR. Już podczas przygotowywania zadania certyfikacyjnego rozmawiałam z osobami z działu operacji, chcąc sprawdzić, czy ten pomysł im się podoba. Docenili to, że można zmienić podejście do procesu, poprowadzić go inaczej, na przykład skracając pewne kroki – opowiada Joanna.

Filozofia i narzędzia lean zaczęły towarzyszyć Joannie w codziennej pracy. – Spotykając się z klientami patrzę, jak są zorganizowane ich biurowe przestrzenie. Od razu widzę, co mogłabym zmienić, stosując narzędzie 5S. Opowiadam więc klientom przy okazji, że mamy wdrożony lean. Tym samym próbuję zachęcać ludzi do zmian i przekonania się, jak – dzięki małym krokom – można robić to samo inaczej, szybciej, prościej, sprawniej – przekonuje nasza rozmówczyni.

EKSPERT


Joanna Stawiska

Mam ponad 20-letnie doświadczenie w obszarze HR. Wiedzę i umiejętności praktyczne zdobyłam, pracując zarówno w wewnętrznych strukturach firm, jak i w outsourcingu. Jestem partnerem biznesowym HR ds. kluczowych klientów Impel Business Solutions w Grupie Impel. Sprawuję nadzór nad usługami kadrowo-płacowymi świadczonymi dla klientów firmy. Prowadzę realizowane dla nich projekty od etapu przygotowania oferty po wdrożenie nowej usługi i produktu. Prowadzę także audyty przedwdrożeniowe, badania potrzeb i wdrażam zmiany w usługach. Dbam o utrzymywanie relacji biznesowych z klientami. Pełnię również rolę eksperta poprzez wsparcie merytoryczne, inicjowanie zmian i planowanie rozwoju produktów.

Related Post

No votes yet.
Please wait...
 
Komentarze

Brak komentarzy.

Zostaw odpowiedź