Lean management, czyli gemba bez muda – poznaj słownik leanowca

lean management

Słyszałeś o lean management? Nasi eksperci z Impel Business Solutions na co dzień posługują się tą metodą. Przygotowali też dla nas specjalny słownik, tłumacząc kluczowe sformułowania z języka „leanowca”.

Lean management to koncepcja zarządzania, której celem jest pozbycie się z firmy „zbędnych kilogramów” („lean” z ang. znaczy „chudy”). Metoda dotychczas wykorzystywana byłą głównie w produkcji, a teraz przeżywa swój renesans – dzięki odkrywaniu możliwości zastosowania jej w usługach. Poznaj najważniejsze określenia, którymi często posługują się leanowcy!

3G, czyli 3 realności

Oznacza, że nie posługujemy się wiedzą z relacji innych osób, a wyłącznie własnym oglądem sytuacji. W ten sposób poznajemy okoliczności, rzeczy i procesy takimi jakie są w ich naturalnym środowisku. Wyróżniamy tu:

  • Gemba – prawdziwe miejsce wykonywania pracy, gdzie odbywa się cały proces. Tylko jeśli znajdziemy się osobiście w danym miejscu, będziemy mogli obiektywnie ocenić rzeczywistość. Obecność w miejscu procesu pozwala nam też na rozmowę z pracownikami, którzy wykonuje dane zadanie na co dzień, a przez to – najlepiej rozumieją jego specyfikę.
  • Gembutsu – rzeczywiste elementy w miejscu pracy (maszyny, narzędzia, materiały do produkcji itp.). Najlepiej rozmawiać o przedmiotach, które wszyscy uczestnicy dyskusji mają przed oczami, mogą ich dotknąć czy zaobserwować „na żywo” ich działanie.
  • Gemjitsu – fakty – zdarzenia, które mają miejsce w analizowanym procesie. Gdy obserwujemy je bezpośrednio, od razu jesteśmy w stanie zauważyć różnicę pomiędzy tym, jak jest, a tym, jak powinno być, gdyby cały proces przebiegał idealnie.

5S

Jest jednym z podstawowych narzędzi lean managementu. Wiąże się bezpośrednio z właściwą organizacją środowiska pracy, doskonaleniem kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa oraz – co bardzo ważne – pozwala na zwiększenie stabilności procesów.

5S to zestaw technik i metod mających na celu ustanowienie i utrzymanie wysokiej jakości stanowisk pracy. W systemie 5S wyodrębniamy następujące elementy:

  • sortowanie (jap. seiri) – usuwanie ze stanowiska pracy wszystkich zbędnych przedmiotów, których nie wykorzystujemy w danym momencie.
  • systematyka (jap. seiton) – gromadzenie przedmiotów w wyznaczonych, opisanych miejscach.
  • sprzątanie (jap. seiso) – dbałość o porządek na stanowisku pracy.
  • standaryzacja (jap. seiketsu) – określenie i opisanie wzorowych modeli (np. jak powinna być wykonywana dana czynność).
  • samodyscyplina (jap. shitsuke) – dbałość o przestrzeganie poprzednich czterech „S” 🙂

Daily

Codzienne poranne spotkania całego zespołu. W ciągu 15 minut wszyscy odpowiadają na 3 proste pytania: co robiliśmy wczoraj, co będziemy robić dzisiaj oraz czy natrafiliśmy na jakieś problemy?

Gemba Walk

Obecność menadżerów przy stanowiskach pracy pracowników, w rzeczywistym miejscu wykonywania pracy. W praktyce: wyjście zza biurka i obserwacja rzeczywistej pracy.

Lean

Inaczej – pozbawiony muda (patrz niżej). To układanie procesów tak, aby były coraz szczuplejsze, tj. pozbawione marnotrawstw.

Muda (marnotrawstwo)

Każde działanie w procesie, które nie dodaje wartości z punktu widzenia klienta. W praktyce odpowiedź na pytanie: czy jesteś pewien, że klient chce zapłacić za Twoje postoje, przeróbki, naprawy, błędy, braki w procesie? 7 najpopularniejszych muda to (przykłady odnoszą się do pracy biurowej):

  • nadprodukcja – procesowanie, przetwarzanie przed czasem,
  • transport – zbędne przenoszenie dokumentów i danych w formie papierowej oraz elektronicznej,
  • zapasy – papierowe i elektroniczne kolejki spraw oraz zleceń.
  • oczekiwanie – podpisy i decyzje, brakujące informacje, problemy z IT,
  • zbędny ruch – chodzenie do urządzeń biurowych, szukanie,
  • błędy w procesie – w fakturach, dokumentach, formularzach,
  • nadmierne przetwarzanie – niepotrzebne kopie, raporty, przepisywanie danych.

SIPOC

Diagram przedstawiający łańcuch, który służy do opisu procesu i jego otoczenia biznesowego. Tworzą go pierwsze litery angielskich wyrazów:

  • suppliers (dostawcy) – osoba lub grupa dostarczająca kluczowe materiały, informacje i inne elementy wykorzystywane w procesie,
  • input (wejście) – materiały oraz informacje wchodzące w skład procesu,
  • process (proces) – czynności przetwarzające początkowy wkład i zwiększające jego wartość,
  • output (wyjście) – materiały lub informacje wychodzące z procesu,
  • customer (klient) – podmiot, który jest beneficjentem procesu.

 

O AUTORCE


Jolanta Kubacka

Jolanta Kubacka

Pracuję jako doradca ds. personalnych w jednej ze spółek Grupy Impel. Z obszarem HR związana jestem od blisko 13 lat, od 8 lat specjalizuję się w procesach szkoleniowo-rozwojowych dla pracowników spółki. Aktywnie uczestniczyłam w powołaniu i realizacji pierwszej edycji Akademii Procesowej w spółce Impel Business Solutions.

Przeczytaj także:

Rating: 5.0/5. From 2 votes.
Please wait...
 
Komentarze

Brak komentarzy.

Zostaw odpowiedź