Tu i teraz. ‘Mindfulness’, czyli trening uważności może być przydatny w pracy

shutterstock_158771258W rozpędzonym świecie coraz trudniej o pełną koncentrację, a stres zabiera sporo energii. Wszystkim, którzy chcieliby się lepiej skupiać na tym, co dzieje się w chwili obecnej, pomoże trening uważnej obecności, czyli ‘mindfulness’.

‘Mindfulness’ – życie tu i teraz

Słowo ‘mindfulness’ można przetłumaczyć na język polski, jako uważność lub pełną obecność. ‘Mindfulness’ to prąd myślowy, pomagający wytworzyć taki rodzaj uwagi, która skierowana jest ku temu, co dzieje się w nas i dookoła nas w danym momencie. Za sprawą treningu uwagi rozwijamy i osiągamy całkowite skupienie na tym, co jest ważne właśnie teraz. Regularne praktykowanie tej techniki działa uzdrawiająco na duszę i ciało, odciążając je ze stresu i napięcia. Technika ta pomaga także wtedy, kiedy zaczynamy czuć się zagubieni, oceniamy zbyt szybko ludzi i sytuacje lub mamy trudności komunikacyjne.

Na czym zatem polega trening uważności? Chodzi w nim przede wszystkim o emocje i myśli, które do nas przychodzą oraz o zaakceptowanie ich bez poddawania się pochopnym ocenom. Treningi mają za zadanie przywrócić harmonię, pomóc w pozbyciu się stresu oraz pewnych utartych schematów funkcjonowania naszego umysłu. Trening taki zdecydowanie zmniejszy udział “autopilota” w naszej codzienności, czyli uwolnimy się od mechanicznego, automatycznego podchodzenia do różnych zagadnień, a także zdyscyplinujemy nasz mózg, dzięki czemu będziemy się szybciej i lepiej koncentrować.

Formy treningu ‘mindfulness’ są zróżnicowane i można dopasować je do swoich potrzeb. Spotkanie z trenerem, medytacja, terapia oddechowa, albo samodzielny indywidualny trening w domu (np. przy pomocy bardzo ostatnio popularnych kolorowanek dla dorosłych ze skomplikowanymi rysunkami) – propozycji jest naprawdę dużo i wszystkie są ciekawe.

‘Mindfulness’ w pracy – korzyści dla pracownika i pracodawcy

Życie prywatne i życie zawodowe to strefy, które są ze sobą ściśle powiązane. Dlatego osoba praktykująca trening uważności w domu lub na kursie, będzie stosować jego zasady także w miejscu pracy.

Coraz większa liczba pracodawców decyduje się na wprowadzanie treningów ‘mindfulness’ dla swoich pracowników. Tak dzieje się np. w Holandii – duże firmy w trosce o jakość życia zatrudnionych osób, cierpiących z powodu przepracowania i stresu, wprowadziły treningi uważności. Rezultaty przerosły najśmielsze oczekiwania. Pracownicy stali się bardziej otwarci, zmotywowani, a przede wszystkim zrelaksowani. W oparciu o ‘mindfulness’ działają także tak znani gracze jak Facebook, Yahoo!, Google, Intel czy Ebay. A korzyści są po obu stronach.

Plusy stosowania ‘mindfulness’ – korzyści dla pracownika:

  • lepsza koncentracja, która pomaga w sprawnym wypełnianiu służbowych obowiązków,
  • poprawa umiejętności komunikacyjnych – doskonała cecha w pracy w grupie,
  • większa łatwość w rozwiązywaniu bieżących problemów,
  • kreatywne myślenie,
  • spokój i opanowanie,
  • lepsze reagowanie na różne trudne, stresowe lub konfliktowe sytuacje w miejscu pracy,
  • większa satysfakcja z tego, co się robi.

Plusy stosowania ‘mindfulness’ – korzyści po stronie pracodawcy:

  • wzrost produktywności,
  • mniej zwolnień i mniej nieobecności wśród pracowników,
  • odczuwalna poprawa atmosfery w pracy, która bezpośrednio przekłada się na wykonywanie zadań służbowych,
  • polepszenie relacji między szefem a pracownikiem.

‘Mindfulness’ może praktykować każda osoba, bez względu na wiek. Trening ten pozwoli lepiej poznać samego siebie, odstresować się i czerpać z życia więcej radości. A ćwiczyć można wszędzie, niekoniecznie korzystając z usług specjalistów w dziedzinie. Sprzątanie, parzenie herbaty, bieganie, spacer, wyjście na zakupy – codzienne czynności mocno zakorzenione w teraźniejszości, wykonywane wolno i w skupieniu, pozwolą praktykować uważną obecność.

No votes yet.
Please wait...
 
Komentarze

słyszałam o tym i wydaje się to świetną rzeczą. teraz brakuje nam skupienia uwagi, stąd tyle dzieci z adhd i dorosłych z innymi problemami. zamierzam bardziej się temu przyjrzeć.

brakuje mi takiej umiejetnosci, ciezko mi w ogole ostatnio skupic si ena czymkolwiek, chyba przepracowanie i stres robia swoje

Zostaw odpowiedź