Cel, uznanie i elastyczność – motywowanie pracowników w 3 krokach

motywowanie pracowników

Większa satysfakcja z pracy oznacza większą efektywność. A przecież każdemu szefowi zależy, żeby jego pracownicy złapali wiatr w żagle. Co może zrobić pracodawca, by ludzie działali z większym zaangażowaniem?

Badania dowodzą, że zadowolony pracownik jest o 12% bardziej produktywny*. Równocześnie ponad 30% osób, które myślą o zmianie pracy, chce to zrobić, ponieważ uważa, że nie rozwija się na swoim stanowisku. Podpowiadamy, jak wygrać w wyścigu o najlepszych fachowców i zapewnić sobie ich lojalność na dłuższy czas.

Cel – najlepsza motywacja do pracy

Zacznij od podstaw. Wyjaśnij pracownikowi, jak jego praca przekłada się na cele całej firmy, aby umiał odpowiedzieć sobie na pytanie „Po co tutaj jestem?”. Kadra firmy przypomina drużynę w grach zespołowych. Sportowiec, który wie, czego się od niego oczekuje i w jaki sposób jego wysiłek uzupełnia starania pozostałych członków drużyny, na pewno da z siebie więcej w walce o zwycięstwo.

Osoby rozumiejące sens swojej pracy mogą być niemal dwa razy bardziej efektywne od tych, które tego sensu nie widzą.

Świadomość celu w naturalny sposób zwiększa zaangażowanie, bo pracownik wie, że jego zadania rzeczywiście mają znaczenie. Jak wynika z eksperymentu Adama Granta (profesora prestiżowej Wharton School of Business)*, osoby rozumiejące sens swojej pracy mogą być niemal dwa razy bardziej efektywne od tych, które tego sensu nie widzą. Określ więc cel i postaw na regularne śledzenie postępów, a unikniesz dekoncentracji i frustracji wśród swoich ludzi.

W dowód uznania

Zadowolenie z pracy wiąże się też bezpośrednio z poczuciem docenienia. To wyzwanie dla liderów, ponieważ bez względu na to, jaki stosujesz system oceny pracowników, kluczowa jest tu konsekwencja. Każdy z nas potrzebuje pozytywnych sygnałów na co dzień, a nie tylko rzuconego sporadycznie „OK, dobrze ci to wyszło”. W miarę upływu czasu liczba motywujących bodźców nie powinna spadać. Ich forma może się natomiast zmieniać – podobnie jak zmieniać się będzie sam pracownik i jego rola w firmie. Pamiętaj więc, by stosować różne formy motywacji. Podwyżka jest najbardziej oczywistą z nich, ale nie jedyną. Dla wielu osób atrakcyjna może być np. możliwość poprowadzenia ciekawego projektu czy „pokazania się” na branżowej konferencji.

Umożliwienie pracownikowi doskonalenia umiejętności to również ważna forma docenienia. Raport „Polacy a rozwój”** pokazuje, że dla wielu ludzi podnoszenie kwalifikacji jest w obszarze rozwoju zawodowego ważniejsze niż awans czy podwyżka. A dbając o rozwój pracownika, inwestujesz przecież w długoterminowe korzyści dla swojej firmy.

Mądrze znaczy elastycznie

Co jeszcze wpływa na poziom satysfakcji? Gdy szef mówi, CO trzeba zrobić, ale to pracownik decyduje, JAK wykona zadanie. Jest samodzielny, dzięki czemu ma większe poczucie własnej wartości. Gdy sam zmierzy się z wyzwaniami, zyska poczucie, że odniósł SWÓJ sukces.

Monitoruj więc wyniki, ale daj pracownikom autonomię. Gdy zyskają możliwość kontroli własnego czasu oraz zachowania równowagi między pracą a odpoczynkiem, osiągną większą satysfakcję z wykonywanych obowiązków. Chętniej też przyjmą współodpowiedzialność za firmę. Badania przeprowadzone na Uniwersytecie Stanforda dowodzą, że osoby, które pracują 8 godzin dziennie, osiągają lepsze wyniki od tych, które pracują ponad 9 godzin. Co więcej, po przekroczeniu 50 godzin pracy tygodniowo efektywność drastycznie spada.

Jak widać, wszystko sprowadza się do planowania, szacunku i zaufania. Niby oczywiste, ale dla niektórych szefów może to oznaczać konieczność wyjścia ze swojej „strefy komfortu”. Warto jednak zrobić ten pierwszy krok i zobaczyć, jak twoje działania wpłyną na zaangażowanie pracowników. Jak mawiał Churchill, „Poprawa wiąże się ze zmianami. Doskonałość wiąże się z częstymi zmianami”.

Źródła:

*„Praca, moc, energia w polskich firmach. Sześć obszarów, które wpłyną na efektywność organizacji”. Raport Human Power
**„Polacy a rozwój. Raport o podejściu do rozwoju osobistego i zawodowego różnych pokoleń Polaków”. Raport Benefit Systems SA.

 

Przeczytaj także:

Zagłosuj jako pierwszy!
Please wait...
 
Komentarze
Jakub Piślewski

Świetny artykuł!

Zostaw odpowiedź