Dla kogo przeznaczona jest kinezjologia? Jak możemy samodzielnie pracować z dzieckiem w domu? Jak duże efekty mogą dać ćwiczenia? Zapraszamy na drugą część rozmowy z terapeutką Aldoną Gontek.
Druga część rozmowy z Aldoną Gontek – terapeutą, trenerem edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, oligofrenopedagogiem, kinezjologiem, terapeutą integracji sensorycznej I stopnia.
Dla kogo przeznaczona jest Kinezjologia Edukacyjna?
Metoda dedykowana jest dzieciom z różnorodnymi trudnościami w nauce: w czytaniu, pisaniu, z koncentracją, pamięcią, myśleniem, koordynacją umysłu i ciała, nadpobudliwością, szeroko rozumianą dysleksją, ale także skierowana do dzieci z poważniejszymi dysfunkcjami i zaburzeniami, łącznie z niepełnosprawnością umysłową. Beneficjenci to także rodzice dzieci zdolnych, którym zależy na tym, aby uczenie się ich dzieci było efektywniejsze, łatwiejsze, szybsze, aż wreszcie młodzież i dorośli. To metoda dla wszystkich.
Jak samodzielnie możemy pracować z dzieckiem w domu?
Nie jest to nic trudnego ani skomplikowanego, każdy rodzic potrafi wykonać ze swoim dzieckiem proste ćwiczenia stymulujące pamięć, koncentrację, myślenie, koordynację wzrokowo-ruchową, słuchowo-ruchową, słuchowo-wzrokową, ćwiczenia związane z nauką czytania, pisania.
Ćwiczenia i instrukcję ich wykonania można znaleźć w literaturze:
- Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł. Podstawy kinezjologii edukacyjnej, autorzy: dr Carla Hannaford, Wydawnictwo: Medyk
- Zbieram Poszukuję Badam (płyta CD) Kinezjologiczny System Kształcenia i Terapia Edukacja Przez Ruch, Autorzy: Dorota Dziamska, Wydawnictwo: Carrantuohill
- Wesołe ósemki. Album rysunków. Pomoc do ćwiczeń w rysowaniu kształtu, Autorzy: dr Paul E. Dennison, Gail Dennison, Wydawnictwo: Teresa
- Wesoła gimnastyka. Rusz się i Ucz się Łatwa droga do sukcesu w nauce, Autorzy: Erich Ballinger, Wydawnictwo: International NeuroKinesiology Institute
- Twórcza kinezjologia w praktyce. Propozycje dla każdego, Autorzy: praca zbiorowa, Wydawnictwo: Kined
- Kinezjologia Edukacyjna dla dzieci, Autorzy: dr Paul E. Dennison, Gail Dennison, Wydawnictwo: International NeuroKinesiology Institute
- Gimnastyka Mózgu – karty z ćwiczeniami, Wydawnictwo: International NeuroKinesiology Institute
Polecam także warsztaty dla rodziców z Kinezjologii Edukacyjnej lub wizytę u terapeuty – zwłaszcza, gdy zauważymy trudności dziecka lub będzie je zgłaszać nauczyciel w przedszkolu czy w szkole.
Jak duże efekty mogą dać ćwiczenia, jakie są Pani personalne doświadczenia?
Osoby ćwiczące systematycznie zestawami ćwiczeń osiągają zdumiewające efekty rozwijające zdolności i umiejętności, ale również korygują deficyty (m.in. nadpobudliwość, koncentrację uwagi, koordynację ciała i umysłu, pamięć, dysleksję w szerokim znaczeniu).
Nie można się jednak czarować, żeby osiągać efekty trzeba ćwiczyć systematycznie, konsekwentnie i czasem długo (choć naprawdę po miesiącu systematycznej pracy, widać pierwsze efekty). Osobiście jestem zwolenniczką stosowania wielu metod, różnorodnych aktywności, oddziaływań, tzw. synergetycznego oddziaływania. W pracy z dziećmi i młodzieżą łączę Kinezjologię Edukacyjną z Integracją Sensoryczna (SI) i ćwiczeniami korekcyjno-kompensacyjnymi. Efekt (zysk), jest wówczas bardziej widoczny i szybszy, niż rezultaty osiągnięte w pracy jedną tylko metodą. Skuteczność Metody Dennisona ma swoje proste uzasadnienie. Ruch to źródło zdrowia – jak powszechnie wiadomo – a jeśli jest to ruch, który powoduje pozytywne zmiany w centralnym systemie nerwowym (odsyłam do książki „Zmyślne ruchy” Carla Hannaford), to nic więcej dodawać nie trzeba.
dobre rady, wymagaja jednak czasu, a dokladniej czasu, ktory rodzic powinien poswiecic swojemu dziecku, co niestety w dzisiejszych czasach czasami wymaga niezlej logistyki