Ergonomia w pracy

impel_blog_15_10Najbliższe otoczenie w pracy ma ogromny wpływ na to, jak pracujemy, jak się skupiamy oraz czy nasza praca przynosi efekty. Właściwie każdy element tego otoczenia może decydować o nastroju i efektywności. Dobrze wiedzieć, w jaki sposób zaaranżować przestrzeń biurka i jego okolic, aby nic nas nie rozpraszało.

Światło i jego natężenie, fotel, wysokość biurka, dokumenty i papiery, przybory biurowe, roślinka w doniczce – to wszystko ma wpływ na ergonomię pracy. Przypadkowe ułożenie przedmiotów, bałagan lub złe położenie biurka mogą znacznie obniżyć wydajność pracownika, a także przysporzyć mu problemów związanych z negatywnym nastrojem. Jak tego uniknąć? Oto kilka pomysłów.

Wstęp do ergonomii

Ergonomia to inaczej nauka o pracy – termin ten opracował i rozwinął przyrodnik Wojciech Jastrzębski, który żył i pracował w XIX wieku. Ergonomia jest nauką, która skupia się wokół zagadnień związanych z dostosowaniem pracy różnego typu do potrzeb i możliwości danej ludzkiej jednostki. Dzięki ergonomii możemy się dowiedzieć, co zrobić, aby praca była bardziej efektywna, jej wyniki bardziej satysfakcjonujące, zaś człowiek mniej zmęczony i pozytywnie nastawiony do życia i świata. Ergonomia ma na celu obniżenie wysiłku człowieka, przy zwiększeniu jego wydajności. Brzmi fantastycznie i bardzo obiecująco, ale czy da się osiągnąć tak idealny balans, zwłaszcza w czasach, kiedy robi się wszystko szybko, zaś zadania trzeba wykonywać na przysłowiowe „wczoraj”. Ergonomia ma rozwiązania, które pomogą w takim rozplanowaniu przestrzeni i dnia pracy tak, aby wszystko się udało.

Biurko na wysokim poziomie

Przychodząc do nowego miejsca pracy, często spotykamy się z tym, że nie wszystko wygląda tak, jak powinno. Po prostu czegoś brakuje – a to koszulek, a to zszywacza, a to nożyczek. Warto więc zacząć od wyposażenia swojego miejsca pracy we wszystkie podstawowe i przydatne przedmioty, których brak może zrujnować nam porządek dnia. Dobrze zgromadzić te przedmioty wokół siebie, w bliskiej odległości, a najlepiej wyznaczyć im ich własne miejsca, np. na blacie biurka lub w szufladkach bocznej szafki, aby zawsze były pod ręką. Trudno o efektywność, kiedy co chwilę trzeba odrywać się od pracy i szukać wymienionych przedmiotów u kolegów i koleżanek. Podobnie należy zrobić z komputerem. Zakładki, które są ważne, zapisać w przeglądarce, zaopatrzyć się w niezbędne oprogramowanie, a także w ulubioną muzykę, która może wspierać naszą efektywność w pracy. Tak przygotowane biurko będzie miłym i przyjaznym środowiskiem.

Światło – niezbędne do pracy i do życia

Światło jest bardzo istotnym elementem codziennej pracy w biurze. Przede wszystkim chodzi o higienę pracy i dbanie o wzrok. Poza tym złe natężenie światła, jego barwa lub wysokość z jakiej pada, mogą doprowadzić po pierwsze do trudnej do wytłumaczenia irytacji, po drugie do dekoncentracji i problemów zdrowotnych. Jeśli jest taka możliwość, trzeba jak najbardziej korzystać ze światła naturalnego, ponieważ jest najzdrowsze i nie męczy oczu. Jeśli nie ma takiej możliwości, bo biurko nie stoi pod oknem, wówczas trzeba zadbać o odpowiedni poziom doświetlenia za pomocą światła sztucznego. Dobrze wybrać takie, które jest przyjazne dla oczu. Obecnie świetnie sprawdzają się w tym celu żarówki LED, które są tanie w eksploatacji, a także bardzo dobrze spisują się o każdej porze dnia.

Zielono mi!

Biuro pozbawione roślin nie jest miejscem przyjaznym. Rośliny poprawiają samopoczucie pracowników, a ich kolory, zwłaszcza zielony, odświeżają spojrzenie. Poza tym rośliny doniczkowe wpływają na jakość powietrza w zamkniętej przestrzeni, oczyszczając je. To także bardzo miły i uspokajający akcent. Natomiast ustawienie małej roślinki na biurku znacznie umili przestrzeń w bezpośrednim otoczeniu pracownika.

Temperatura – ani zimno, ani gorąco

Temperatura w biurze to bardzo ważna sprawa. O jej poziom dba klimatyzacja, którą nie wszyscy lubią. Nic dziwnego, bo kiedy się rozreguluje, to jedni trzęsą się z zimna, a inni duszą z gorąca. O temperaturę w biurze trzeba dbać ze szczególną uwagą. Polskie prawo mówi o tym, że minimalna temperatura powinna wynosić 18°C. Dla niektórych to może być za mało. Jeśli jest za zimno lub za ciepło, to szybko może się okazać, że pół biura cierpi na przewlekłe przeziębienie. Klimatyzacja nie powinna także wiać zimnym wiatrem prosto w pracownika. Jest to bardzo groźne i skutkuje komplikacjami zdrowotnymi. Klucz do sukcesu to sprawna, czysta i utrzymywana w dobrej kondycji klimatyzacja, która sprzyja pracy i skupieniu.

Ergonomia pracy sprawdza się w praktyce, jeśli podąża się za jej wskazówkami. Dobrze zapoznać się z podstawami ergonomii, a także poszerzać swoją wiedzę w tym zakresie, jeśli ta już nabyta nie wystarcza. Warto także zapoznać się z tym zagadnieniem przed podjęciem pierwszej pracy, tuż po studiach po to, aby ułatwić sobie start w nowym środowisku.

 

Przeczytaj także:

No votes yet.
Please wait...