Jak zdobywać referencje?

william-iven-8515

Referencje to przez wielu kandydatów do pracy zupełnie pomijany aspekt. Tymczasem wykorzystuje się je w coraz większej ilości rekrutacji i mogą stworzyć znaczną przewagę konkurencyjną nad pozostałymi kandydatami. Zastanówmy się kiedy warto je zdobywać, od kogo i jak to robić.

Referencje to mówiąc w skrócie opinie od naszych przełożonych, które opisują nasze najważniejsze kompetencje i są potwierdzeniem tego, jakim byliśmy pracownikiem. Tradycyjnie, referencje przekazywane były pracownikom w formie pisemnego oświadczenia. Taka ich forma nie jest jednak już popularna. Z jednej strony dlatego, że papierowe referencje są mało wygodne (np. trzeba załączać je jako skan będący dodatkowym załącznikiem), z drugiej dlatego, że zbyt często były pisane przez samych pracowników lub według jednego wzoru i w efekcie niczego nie wnosiły, a jeszcze z trzeciej dlatego, ze często były podrabiane (szacuje się, ze około 30% jest fałszywych). Obecnie referencje najczęściej przedstawia się w formie elektronicznej (np. w formie krótkich komentarzy, umieszczanych w CV, Liście Motywacyjnym bądź w formie adnotacji w social media) albo podaje się kontakt do osoby, która może ich udzielić.

Referencje nie tylko od szefa

Choć opinia naszego byłego pracodawcy w wielu przypadkach będzie dla kolejnego najważniejsza, nie zapominaj, że nie tylko przełożony może wystawić ci opinie. Referencje można uzyskać również od:

  • Kolegi z pracy,
  • Klienta,
  • Kontrahenta (np. pracownika współpracującej firmy),
  • Podwładnego.

Każda z tych opinii, pokazuje nieco inne aspekty pracownika i skupia się na innych poziomach kompetencji. Opinia kolegi z pracy może pokazać jak pracujemy w zespole, a opinia podwładnego jakim byliśmy szefem. W przypadku pracy związanej z obsługą klienta, referencje od klienta czy kontrahenta mogą być ważniejsze niż opinia byłego szefa.

Jak zdobywać referencje?

Przede wszystkim warto pamiętać o tym, że referencje, jeśli mają nam służyć, musza być pozytywne. Dlatego prosi się o nie jedynie osoby, co do których mamy pewność, że nie zrobią nam niedźwiedziej przysługi. O referencje najlepiej prosić:

  • Zawczasu, czyli zanim pojawi się konieczność ich wykorzystania. Np. przy okazji odejścia z firmy pytamy szefa o to, czy w razie potrzeby, będzie mógł udzielić nam referencji. Kiedy taka potrzeba zajdzie, po prostu powołujemy się na nasze wcześniejsze ustalenia i jego zgodę,
  • Będąc w dobrych relacjach z osobą, która ma ich udzielić. Jeśli zatem spaliłeś mosty odchodząc, nie licz na pozytywną reakcję,
  • Otwarcie, czyli mówiąc wprost po co nam one i do czego zostaną wykorzystane.

Jeśli referencje mają być udzielane na potrzeby konkretnej sytuacji (np. starasz się o prace i poproszono cię o referencje), to zapewnij osobie, która ma ich udzielić maksymalnie dużo informacji (kontekst) – czyli powiedz na jakie stanowisko aplikujesz, jakie będą twoje zadania i dlaczego jest to dla Ciebie ważne.

Referencje w social media

Miejscem, w którym można starać się o polecenia są też serwisy społecznościowe. Zwłaszcza te, które skupiają profesjonalistów (typu LinkedIn, GoldenLine). Umożliwiają one umieszczenie opinii na nasz temat przez osoby, które w jakiś sposób były z nami związane – np. współpracowały z nami, były naszym klientem, kontrahentem bądź podwładnym. W serwisach społecznościowych, referencje nie są publikowane automatycznie – wymagają zaakceptowania przez właściciela profilu. Wyjątkiem są potwierdzenia umiejętności w LinkedIn, które wykonuje się bez zgody właściciela profilu.

Jak uzyskiwać więcej potwierdzeń umiejętności?

  • Potwierdzaj umiejętności innym osobom (a one w rewanżu potwierdzą twoje),
  • Proś o potwierdzenia w osobistych wiadomościach (pamiętaj jednak, by prosić o to jedynie te osoby, które faktycznie miały okazje poznać cię od strony kompetencji, które chcesz potwierdzić. W przeciwnym razie, stawiasz znajomych w dość niezręcznej sytuacji i w efekcie może okazać się, że wasze relacje ulegną pogorszeniu, bo znajomy zacznie cię unikać, bojąc się, że zapytasz o to, dlaczego nie potwierdził twoich kompetencji.
  • Nigdy nie proś tej samej osoby dwa razy. Jeśli ktoś nie potwierdził Twoich umiejętności mimo twojej prośby to najwyraźniej ma poczucie, że ich nie posiadasz. Jeśli taka sytuacja zdarza się często, zastanów się, czy nie powinieneś podnieść swoich kompetencji.

Referencje w profilach – tips&tricks

  • W przypadku referencji opisowych, pamiętaj o tym, by nigdy nie wymieniać się referencjami (ja napiszę referencje tobie a ty mnie). Osoba, która przegląda Twój profil, często sprawdzi, kim jest osoba, która udzieliła ci referencji. Jeśli zauważy, że po prostu wymieniliście się referencjami, nie będzie ich brała pod uwagę.
  • Prosząc o referencje wybieraj osoby znaczące. Mające wysokie pozycje bądź spore doświadczenie (takie, które mogą być uznane za autorytet) oraz takie, które mają dużą ilość znajomych (większe szanse na dotarcie do szerszego grona odbiorców).
  • Nie umieszczaj więcej niż 3 referencji z jednego miejsca pracy (Twój profil będzie wtedy zbyt długi a całość będzie wyglądać mało przekonująco).
  • Różnicuj poziomy referencji pod względem relacji. Jeśli wszystkie twoje referencje będą od kolegów, a żadna od przełożonego, może oznaczać to, że wprawdzie nawiązujesz świetne relacje koleżeńskie, ale coś jest nie tak, skoro nie dał ci referencji żaden szef. Najlepiej, by w twoim profilu znalazł się komentarz twojej pracy zarówno od szefa, kolegi jak i klienta / kontrahenta.

Referencje na stronie www

Masz własną stronę www? To świetne miejsce na to, by umieścić na niej referencje. Możesz zrobić to w formie skanu dokumentów papierowych (np. za pomocą plików pdf) bądź umieszczając je w formie tekstowe z podpisem konkretnej osoby (tak jak robią to firmy publikując opinie na swój temat od zadowolonych klientów). Prosząc o referencje na stronę www koniecznie powiedz osobie od której chcesz je uzyskać, że będą umieszczone na stronie internetowej. Jest to związane z tym, że referencje te mogą pojawić się w wynikach wyszukiwania na nazwisko osoby, która je udzieliła.

O referencje warto dbać, bo przydają się przez całe życie. Nawet po 10. czy 20. latach może okazać się, że dzięki referencjom umieszczonym w Twoim profilu, zainteresował się Tobą kontrahent czy pracodawca. Rola referencji będzie rosła, bo koszty rekrutacji są coraz wyższe, a pomyłka i zatrudnienie nieodpowiedniej osoby bardzo kosztowne. Dlatego firma woli się zabezpieczyć na kilka sposobów. Zadbaj zatem o to, by mieć przynajmniej kilka referencji, które możesz wykorzystać przy rozwoju swojej kariery.

No votes yet.
Please wait...
 
Komentarze

Brak komentarzy.

Zostaw odpowiedź