Relacje w pracy – wykorzystaj metodę FUKO

metody komunikacji

Jak rozmawiać ze znajomymi w biurze, by usprawnić współpracę? Jak przekazywać uwagi innym ludziom, by ich nie obrażać? Poznaj FUKO – najlepszy sposób na różne bariery komunikacyjne.

„Trudno się dogadać”, „Próbowałem wszystkiego”, „On w ogóle nie słucha”, „Nie mogę na nią liczyć” – czy tak opisujesz kontakty z niektórymi współpracownikami? Może więc czas na nową metodę komunikacji? Opiera się na konkretach, więc wymaga przygotowania – przemyślenia, być może krótkich notatek oraz zastanowienia nad faktami i argumentami.

F = przedstaw bezdyskusyjne FAKTY

W pierwszym kroku przywołaj fakty i dane bez ich oceniania i – w miarę możliwości – bez emocji. Przykłady:

1A1B1C
„Spóźniłeś się do pracy. Gdy wszedłeś, już trwało spotkanie z klientem.”„Nie przygotowałaś prezentacji. Nie uprzedzono mnie o tym. Danych z prezentacji nie miałam ani w pamięci, ani w notatkach.”„Mieliśmy razem przygotować raport na koniec miesiąca. Musiałem zrobić to sam, bo z dnia na dzień zdecydowałeś się na wzięcie urlopu. Nie zostawiłeś mi swoich ze-stawień – musiałem je robić od nowa.”

Jak widać w przykładach, chodzi o opis sytuacji, o której chcesz porozmawiać. Jakie zdarzenie miało miejsce? Co i kto zrobił lub nie zrobił? Jaki był rezultat?

Kiedy już wiadomo, o czym dokładnie rozmawiamy, czas na kolejny krok.

U = USTOSUNKUJ się do sprawy

Ten etap jest inaczej określany jako Uczucia. Opisz, jak się czujesz i jakie emocje ci towarzyszą – jaki jest twój stosunek do wydarzenia, które zaszło.

Przykłady (kontynuacja komunikatów powyżej):

2A2B2C
„Niepokoi mnie to, ponieważ nie wiem, czy mogę na tobie polegać.”„Jestem wkurzona. Nie tak się umawiałyśmy. Teraz martwię się tym, jakie wnioski wyciągnie klient. Myślę, że był zawiedziony moim słabym przygotowaniem.”„Trudno mi było wszystko pogodzić, zostawałem po godzinach, by na czas wszystko dopiąć. Jest mi przykro. Nie rozumiem, dlaczego się tak zachowałeś.”

Informujesz o swoich emocjach w odniesieniu do sytuacji, która miała miejsce. Ważne, by zadbać o stonowaną formę przekazu, ale mówić wprost, co rzeczywiście czujesz – nazywać wprost złość, zdenerwowanie, irytację itd. Dzięki temu rozmówca nie musi się niczego domyślać. To właściwy moment na kolejny etap.

K = uświadom KONSEKWENCJE

Powiedz, co się stanie, jeżeli taka sama sytuacja się powtórzy. Ewentualne konsekwencje trzeba dokładnie przemyśleć, ponieważ niewykluczone, że w przyszłości trzeba je będzie zastosować.

Możesz powiedzieć np. tak:

3A3B3C
„Jeżeli miałoby się tak zdarzyć ponownie, możemy nie zakończyć projektu w zakładanym terminie”„Następnym razem w takiej sytuacji klient może zakończyć z nami współpracꔄJeżeli coś podobnego zdarzyłoby się znowu, efektem może być obni-żenie oceny okresowej.”

Nie tylko informujesz, że w przyszłości nie chcesz ponownie takiego problemu, ale także uświadamiasz konsekwencje.

O = przedstaw swoje OCZEKIWANIA

Powiedz, czego obecnie oczekujesz. Jakie powinno być zachowanie osoby, z którą rozmawiasz? Jakiej zmiany się spodziewasz? Czy jest coś, co mogłaby zrobić?

Przykłady, jak można to powiedzieć:

4A4B4C
„Oczekuję, że w przyszłości podobna sytuacja się już nie powtórzy. Praca na twoim stanowisku wymaga punktualności.”„Chciałabym polegać na tobie. Informuj mnie o ewentualnych opóźnieniach z takim wyprzedzeniem, byśmy mogli na czas znaleźć inne rozwiązanie.”„W przyszłości wcześniej dawaj mi znać, jeśli planujesz nieobecność pod koniec miesiąca”

Wszystko jest jasne – wiadomo, co się wydarzyło, co o tym myślisz, co by się stało, gdyby ponownie doszło do takiej sytuacji i jak w związku z tym powinna wyglądać wasza przyszła współpraca w zespole.

Jak widać, FUKO to kilka konkretnych, wiele mówiących zdań:

  • Fakty, którym nie da się zaprzeczyć.
  • Ustosunkowanie, które odwołuje się do emocji.
  • Konsekwencje, które jasno określają granice i skutki ewentualnych przyszłych niepożądanych zachowań.
  • Oczekiwania, które otwierają możliwości dalszej współpracy na konkretnych warunkach.

W żadnym kroku nie ma miejsca na wybuchy złości, milczenie, awanturę czy obrażanie się. Zastanawiasz się, czy to naprawdę działa? Przetestuj metodę FUKO najpierw w pozytywnej sytuacji. Przykład:
F: O wszystkim pamiętałeś, gdy byłem na urlopie: przygotowałeś zestawienia jeszcze przed terminem!
U: Cieszę się, że poważnie traktujesz swoje obowiązki.
K: Będę o tym pamiętać przy ocenie okresowej.
O: Chciałbym, żeby nasza współpraca nadal się tak dobrze układała.

Stosując FUKO w ten sposób, możesz wzmocnić pożądane zachowanie rozmówcy. Gdy FUKO sprawdzi się w tego rodzaju przypadku, sięgnij po tę metodę bez obaw również w sytuacji kryzysowej.

No votes yet.
Please wait...
 
Komentarze

Brak komentarzy.

Zostaw odpowiedź