Rolowanie – nie tylko dla sportowców

Rozluźnia napięte mięśnie, poprawia krążenie, a nawet zwiększa zakres ruchu. Nie ma profesjonalnego piłkarza, biegacza czy kolarza, który nie stosowałby rolowania. Jest dobre dla każdego, o czym przekonują nasi fizjoterapeuci.

Rolowanie jest jedną z najnowszych metod pracy z ciałem, powstałą w 2008 roku. Szybko zdobyło uznanie wśród trenerów, sportowców i fizjoterapeutów na całym świecie. Wałki i piłeczki do rolowania coraz częściej są dostępne w wyposażeniu siłowni czy klubów fitness. Warto wiedzieć, jak ich używać i regularnie korzystać z rolowania.

Jak to działa?

Wszystkie mięśnie, kości, więzadła, stawy w całym naszym ciele otoczone są tkanką łączną zwaną powięzią. Powięź spaja nasze ciało w jedną całość, przewodzi informacje między poszczególnymi układami w ciele człowieka, ściśle współpracuje z układem mięśniowym ze względu na swoje kurczliwe właściwości – jeśli kurczy się mięsień, kurczy się również oplatająca go z każdej strony powięź.

Na skutek miejscowego odwodnienia powięź może “przykleić się” do mięśnia zmniejszając tym samym zakres ruchu, może manifestować się bólem różnego nasilenia, może powstać nieduży, ale bolesny punkt na mięśniu zwany punktem spustowym. 

Tu z pomocą przyjdzie rolowanie. Można je porównać do mocnego masażu tkanek głębokich. Kiedy przesuwamy nasze ciało po rolerze, rozcieramy powięź i znajdujący się pod nią mięsień. Powoduje to zwiększenie ukrwienia, napływ substancji odżywczych, nawodnienie tkanek, a w konsekwencji „odklejenie się” powięzi od mięśnia. Powięź przykleja się do mięśnia, gdy dochodzi do jego miejscowego odwodnienia, np. w wyniku wykonywania jednostajnych ruchów. Przejawia się to bólem, a czasem powstawianiem bolesnych miejsc, nazywanych punktami spustowymi.

Rolowanie zwiększa mobilność tkanek miękkich i ich przesuwalność względem siebie, a także rozluźnia wszelkie napięcia. Nie jest w stanie całkowicie zastąpić pracy z terapeutą, jednak efekt w postaci rozluźnienia i lepszego ukrwienia będzie podobny.

Korzyści płynące z rolowania:

  • „odklejenie” powięzi od mięśni,
  • lepsze ukrwienie mięśni,
  • zwiększenie elastyczności mięśni,
  • przyspieszenie regeneracji,
  • niwelowanie bólów mięśniowo-stawowych,
  • znaczne ujędrnienie skóry,
  • zmniejszenie cellulitu.

Przed czy po treningu?

Rolowanie można stosować przed aktywnością fizyczną, jak i po niej – w zależności od tego odpowiednie będą różne techniki. Przed treningiem rolowanie traktujemy jako rozgrzewkę i ukrwienie mięśni, natomiast po – jako ukojenie.

Przed treningiem polecane jest:

  • tempo umiarkowane do szybkiego,
  • wykonywanie rolowania w sposób pobudzający i aktywacyjny,
  • po 8-10 powtórzeń na daną partię ciała.

Po treningu zalecamy:

  • tempo wolne,
  • wykonywanie rolowanie rozluźniające i relaksacyjne,
  • zatrzymywanie się na bolesnych punktach do uzyskania rozluźnienia,
  • 2-3 minuty na partię mięśniową.

Rodzaj wałka

Na rynku dostępnych jest wiele rolerów czy piłeczek przeznaczonych do rolowania. Różnią się od siebie twardością oraz powierzchnią.

Na początek w zupełności wystarczy wałek miękki, później można zaopatrzyć się w twardy. Jeżeli chodzi o powierzchnię, najlepiej sprawdza się wałek gładki, bez wypustek czy rowków – taki najlepiej rozciera gładką powięź i powierzchnię mięśni.

Rolowanie w praktyce

Zrolować można prawie każdy mięsień w naszym ciele, poniżej zamieszczamy tylko przykłady:

  • mięsień czworogłowy:

  • mięsień trójgłowy łydki:

  • mięsień najszerszy grzbietu:

  • mięsień prostownik grzbietu:

Skutki uboczne? Ma boleć

Na początku przygody z rolowaniem będzie odczuwany silny ból na całej długości mięśnia. Nie jest to jednak powód do zaprzestania rolowania. Zbite tkanki miękkie mogą potrzebować trochę czasu, żeby się całkowicie rozluźnić  W miarę upływu czasu oraz coraz częstszych rolowań ból powinien zmniejszyć się systematycznie do momentu aż przestanie być odczuwany.

Gorąco zachęcamy do tej formy automasażu wszystkich, bez względu na poziom aktywności czy rodzaj wykonywanej pracy. Rozluźnienie napiętych struktur daje korzystne efekty dla odżywienia tkanek, ich zdrowia, ale także dla ogólnego lepszego samopoczucia.

Polecamy!

Zespół fizjoterapeutów

Po szczegółowe informacje oraz na konsultacje i zabiegi zapraszamy do naszego gabinetu fizjoterapii i masażu w Centrum Medycznym Hospital Serviceprzy ul. Królewieckiej 121/3 we Wrocławiu.

EKSPERCI


Magda Gierlińska

Magda Gierlińska

Pracuję w Centrum Medycznym Hospital Service z Grupy Impel na stanowisku koordynatora usług fizjoterapeutycznych. Jestem absolwentką Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, z tytułem zawodowym magistra. Swoją pracę opieram na indywidualnym podejściu do pacjenta, wykorzystując swoją wiedzę ze studiów, praktyk oraz kursów. Moim celem jest powrót pacjentów do zdrowia.


Dawid Hołda

Dawid Hołda

Pracuję jako fizjoterapeuta w Centrum Medycznym Hospital Service z Grupy Impel. Ukończyłem Akademię Wychowania Fizycznego na kierunku fizjoterapia z tytułem magister. Doświadczenie zbierałem w licznych wrocławskich i lubińskich placówkach. Stale podnoszę swoje kwalifikację poprzez uczestnictwo w specjalistycznych kursach i warsztatach. Największą satysfakcję przynosi mi powrót pacjenta do zdrowia.

No votes yet.
Please wait...
 
Komentarze

Brak komentarzy.

Zostaw odpowiedź