Rozwój zawodowy – jak to zrobić z lean management

Innowacyjne podejście do własnej pracy w połączeniu z Akademią Procesową IBSu lepszych rezultatów przynieść nie mogło. Impel Business Solutions skorzystał z talentu swojego pracownika, by usprawniać pracę w zespole. Paweł Ocibiński zaczynał od obsługi poczty, a od niedawna jest kierownikiem kancelarii. 

Kiedy Paweł Ocibiński rozpoczął pracę w dziale zarządzania dokumentacją Impel Business Solutions (IBS), niemal od razu zaczął od usprawniania. Zajmował się obsługą poczty, głównie ewidencją i dystrybucją poczty przychodzącej. – Szybko dostrzegłem czynności zbędne, wykonywane zapewne dlatego, że tak było od zawsze. Zacząłem różne rzeczy zmieniać – najpierw dla samego siebie, ale potem rozpisywałem działania, myśląc projektowo – opowiada Paweł Ocibiński.

Od lean do awansu

Gdy tylko pojawiła się możliwość zgłoszenia do powołanej w IBS Akademii Procesowej, Paweł Ocibiński złożył aplikację i został zaproszony na 3-miesięczne szkolenie. – Dopiero wtedy poznałem techniki, których można używać przy optymalizacji. Okazało się, że części z nich używałem, ale dzięki Akademii poznałem narzędzia lean management i terminologię, a także nauczyłem się je wykorzystywać praktycznie – wspomina nasz rozmówca.

Jeszcze przed zakończeniem Akademii Procesowej postawił na usprawnianie pracy w zespole i innych stanowiskach w kancelarii. Niemal od razu poskutkowało to awansem. Jako specjalista ds. optymalizacji procesów Paweł Ocibiński przestał zajmować się ewidencją poczty, a zaczął odpowiadać za optymalizację procesów. – Moim zadaniem było wyszukiwanie potencjału do usprawnień. Optymalizując procesy, a czasem stanowiska pracy, pomagałem całemu zespołowi. Nie zawsze były to duże zmiany. Wykonując dane zadania codziennie, nie zawsze widzi się wszystko – niekiedy przez rutynę nie dostrzega się zbędnych elementów. Wystarczyło na wiele elementów spojrzeć z dystansu – opowiada Paweł. Od maja tego roku jest kierownikiem kancelarii.

Zaproponowane zmiany utrzymały się i rozwinęły, a kierownik kancelarii ma już w planach kolejne. – Tak to już jest, że zawsze można coś poprawić, zmienić i usprawnić. W najbliższym czasie w obszarze obsługi dokumentacji chcemy wdrożyć model elektroniczny. Obecnie spora część dokumentów do zespołów operacyjnych trafia w klasycznej, papierowej formie – postaramy się ograniczyć udział papieru w operacjach poprzez digitalizację dokumentów – zapowiada.

Kto chce ułatwić sobie życie

Komu Paweł Ocibiński poleciłby Akademię Procesową? – To dobre rozwiązanie dla ludzi energicznych, kreatywnych, ale nie tylko – każdemu przecież może przyjść na myśl dobry pomysł. Lean to opcja dla ludzi, którzy lubią sobie ułatwiać życie. Może bardzo pomóc w codziennej pracy. Przykład? Choćby system 5S, który polega na standaryzacji i utrzymaniu porządku. W praktyce może się to okazać kilkoma działaniami – w sumie 15 minut dziennie poświęconych na utrzymanie porządku na biurku. Polepszy to komfort i ergonomię pracy – każdy może poczuć się lepiej na tak zorganizowanym stanowisku pracy – przekonuje.

Koncepcja lean management zakłada ciągłe doskonalenie procesów i eliminowanie marnotrawstw. Marnotrawstwem określa się czynności, które zużywają zasoby, a nie dodają wartości do usługi lub produktu z punktu widzenia klienta. W zarządzaniu opartym na lean istotna jest nie tylko ich eliminacja. Fundamentem jest relacja przełożony – pracownik opierająca się na zaufaniu, zrozumieniu i wzajemnym wsparciu oraz budowaniu eksperckości.

Akademia Procesowa w IBS

Filozofię lean management w organizacji zapoczątkowała prezes zarządu Impel Business Solutions Nina Twardowska. Powołała Akademię Procesową, dzięki której pracownicy usprawniają własną organizację pracy i zyskują dodatkowe kompetencje. Celem Akademii Procesowej jest dostarczenie wiedzy i praktycznych umiejętności niezbędnych do wdrażania usprawnień i eliminowania marnotrawstw za pomocą narzędzi lean metodyki lean. Zajęcia realizowane są przez praktyków, którzy posiadają wieloletnie bogate doświadczenie w pracy z renomowanymi firmami z branży produkcyjnej i usługowej. Program realizowany jest w formie warsztatowej z zastosowaniem gier symulacyjnych i case studies.

EKSPERT


Paweł Ocibiński

Kierownik Kancelarii, wcześniej Specjalista ds. Optymalizacji Procesów w Impel Business Solutions. W firmie pracuje od marca 2018 roku.

Rating: 5.0/5. From 3 votes.
Please wait...
 
Komentarze

Brak komentarzy.

Zostaw odpowiedź