Smart(fonowe) maniery

Nie rozstajesz się z telefonem? Czy to podręczne biuro, bank, narzędzie komunikacji, twoja „trzecia ręka”? Przychodzące maile, rozmowy, wiadomości – wszystkie te sygnały sprawiają, że bez wahania, odruchowo sięgamy po smartfon. Przedstawiamy kilka praktycznych porad, jak korzystać z komórki zgodnie z zasadami savoir-vivre.

Czy to nic takiego, czy już faux paux? Sprawdź, które z tych zachowań towarzyszy twojej codzienności.

W miejscu publicznym

„W tramwaju jestem…” – ile razy to słyszysz, korzystając z komunikacji miejskiej? Osoba, która głośno i długo rozmawia przez komórkę w tramwaju, autobusie, pociągu czy restauracji, potrafi mocno uprzykrzyć życie…

Jeśli musimy zamienić z kimś słowo przez telefon w miejscu publicznym, zróbmy to możliwie cicho i krótko. Zawsze można zaproponować oddzwonienie, gdy będziesz wolny – wysiądziesz z pojazdu czy wyjdziesz z pomieszczenia.

Odbieranie podczas rozmowy

Moment we dwoje i dźwięk messengera co chwilę? Przed każdym spotkaniem – czy prywatnym, czy służbowym – najlepiej wyciszyć lub wyłączyć telefon. Uciążliwe dźwięki różnego rodzaju powiadomień potrafią zarówno zepsuć atmosferę spotkania we dwoje, jak i zdekoncentrować podczas rozmów ze współpracownikami.

Podczas rozmowy z kimś lepiej nie odbierać telefonu. Jeśli telefon zadzwoni podczas spotkania, możesz przeprosić rozmówcę i wyciszyć aparat lub odrzucić połączenie przychodzące. Wyjątek? Kiedy nasz towarzysz mówi: „Spokojnie, proszę odebrać” – jeżeli połączenie jest pilne, skorzystaj z tego przyzwolenia.

Nie należy do eleganckich zachowań kładzenie telefonu na stole podczas prywatnych spotkań. W najgorszym wypadku rozmówca może przez takie zachowanie poczuć, że spotkanie cię nudzi lub coś innego jest w tej chwili dla ciebie ważniejsze.

Na spotkaniu w pracy

Spotkania z klientami, narady, szkolenia, rozmowa z przełożonym – każda z tych okoliczności łączy się z innymi zasadami. To zależy i… sam najlepiej wiesz od czego. Jeżeli jesteś np. na konferencji czy rozmowie z klientami, odbieranie telefonu mogłoby świadczyć o braku szacunku do prelegenta lub rozmówcy. Może go także wybić z rytmu i przeszkodzić w wystąpieniu.

Natomiast wewnętrzne spotkania w firmie czy szkolenia to zupełnie inne sytuacje – nawet odpisywanie na maile może mieścić się w dobrym tonie, gdy dotyczy ważnych, służbowych spraw.

Podczas jednego i drugiego rodzaju spotkań zdarzają się sytuacje wyjątkowe. Jeśli czekasz na ważne połączenie lub wiadomość, możesz odebrać, ale najlepiej za drzwiami. Przeproś uczestników lub wyjdź po cichu z sali i rozmawiaj tak, aby nikomu nie przeszkadzać.

Po wyjściu z biura

Korzystanie z telefonu w pracy jest nieuniknione, a wręcz konieczne, jeśli posiadamy telefon służbowy. Nie oznacza to jednak, że nie dotyczą nas żadne zasady. Work-life balance zakłada, że nie dzwonimy do współpracownika po godzinach pracy, szczególnie wieczorami lub w weekendy. Każdy powinien mieć czas do odpoczynku.

W pilnej sprawie

Są sytuacje, w których musimy pilnie się z kimś skontaktować. Nie dzwońmy wtedy raz, drugi, trzeci, czwarty pod rząd. Musimy wziąć pod uwagę, że jeśli telefon nie został odebrany, to znaczy, że nasz rozmówca naprawdę nie może teraz rozmawiać. A może zostawił telefon w domu?

Zazwyczaj możemy liczyć na oddzwonienie, ale dla pewności po drugiej próbie połączenia warto wysłać wiadomość SMS z informacją, w jakiej sprawie chcemy się skontaktować. Podpisz się. Niektórzy mają zasadę, że nie odbierają połączeń od nieznanych numerów.

Podczas wydarzeń kulturalnych

Kino, teatr czy biblioteka to miejsca, w których smartfon powinien pozostać wyciszony. Nawet świecący ekran telefonu potrafi popsuć humor niejednemu widzowi.

Jeśli chcemy zrobić pamiątkowe zdjęcie podczas imprezy, w której uczestniczymy, i nie jest to zabronione, poczekajmy na odpowiedni moment, ale też później nie wyciągajmy co chwilę telefonu, by „pstrykać”. Swoim zachowaniem możemy w ten sposób przeszkadzać innym uczestnikom wydarzenia, nie wspominając już o tym, że wiele stracimy z wydarzenia.

Estetyka i dzwonki

Wygląd naszego telefonu może wiele mówić o właścicielu. Źle o nim będzie świadczyć stłuczony ekran lub szkło hartowane, odklejająca się folia ochronna, widoczne uszkodzenia obudowy lub nieeleganckie etui. O smartfon zadbaj tak samo, jak o swój schludny wygląd zewnętrzny.

Także niepoważny dzwonek w telefonie może nas ośmieszyć w oczach pracowników lub klientów. Gdy zapomnimy wyłączyć dźwięk przed spotkaniem, a telefon przez przypadek zadzwoni, wygrywając np. melodię disco polo, miauczącego kota, śmiech dziecka lub muzykę z bajki, na pewno nie ujdzie to niczyjej uwadze. W sytuacjach biznesowych unikajmy takich zdarzeń.

Korzystać czy nie korzystać?

To tylko kilka z wielu sytuacji. Kiedy trudno nam ocenić, czy korzystanie ze smartfona w danej chwili jest dopuszczalne czy nie, najlepiej posłużyć się… empatią. Sami wiemy, jakie zachowania nas denerwują – starajmy się sami ich nie powielać, w myśl zasady „Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe”. Telefony mają nam ułatwić komunikację, gdy jesteśmy daleko od siebie, ale nie powinny przysłaniać człowieka, który jest obok.

No votes yet.
Please wait...
 
Komentarze

Brak komentarzy.

Zostaw odpowiedź