Syndrom wypalenia zawodowego – walcz z nim metodą 3 razy 8

syndrom wypalenia zawodowego

Jak pracować, by nie dać się wypaleniu? Sprawdź, co możesz zrobić! Profilaktyka jest lepsza i skuteczniejsza niż leczenie.

Amerykańska psycholog prof. Christina Maslach, autorka książki „Wypalenie zawodowe”, stwierdza, że na ten syndrom składają się: emocjonalne wyczerpanie, depersonalizacja (zaburzone postrzeganie własnej osoby) i ograniczenie osiągnięć osobistych. Objawów wypalenia zawodowego może być bardzo wiele – łączy je poczucie, że praca przestała nam dawać satysfakcję.

Objawy wypalenia zawodowego

Wymiary wypalenia zawodowego wyróżnione przez prof. Maslach to wyczerpanie pracą, cyniczny stosunek do niej i poczucie nieprzystosowania. Nie należy czekać na wszystkie trzy – najlepiej reagować, gdy pojawi się choć jeden. – Wsparcia specjalisty powinniśmy szukać już w momencie, gdy krótszy lub dłuższy odpoczynek, czy sprawienie sobie drobnych przyjemności nie pomagają w zmianie nastawienia do pracy – radzi Magdalena Kozicka, coach i trenerka biznesu prowadząca we Wrocławiu firmę Harmony Business & Life.

Jak podkreślają specjaliści, brak satysfakcji, energii i motywacji do pracy, będące standardowymi objawami wypalenia, negatywnie wpływają także na zdrowie i ogólne zadowolenie z życia. Chodzi o sytuację, gdy pracownik na urlopie nie potrafi uciec myślami od życia zawodowego, wraca do pracy sfrustrowany, a chroniczne zmęczenie i stres nie tylko przekładają się na spadek wydajności, ale mogą być zagrożeniem w życiu prywatnym i w firmie.

Wypalony czy zmęczony?

Nie każde zmęczenie będzie jednak wypaleniem. – Zanim dokonamy diagnozy swojego stanu, warto poprzyglądać się sobie i udzielić odpowiedzi na kilka pytań: Co jest powodem mojego zmęczenia i braku satysfakcji z pracy? Od kiedy jestem zmęczony czy niezadowolony? Jak wyglądało moje zaangażowanie w wykonywaną pracę miesiąc temu, pół roku czy rok wcześniej? Co robię, by dbać o siebie i o swoją przestrzeń? – wymienia Magdalena Kozicka.

Według ekspertów rynku pracy, jedną z głównych przyczyn wypalenia zawodowego jest rozwój technologiczny, przez który jesteśmy dostępni dla innych niemal przez całą dobę. – Brak czasu wolnego i możliwości odcięcia się od pracy to pierwszy krok do wypalenia zawodowego – ostrzega Paula Rejmer, dyrektor zarządzająca Expert Perm w Hays Poland – firmie doradztwa personalnego.

Wyniki badań przeprowadzonych przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju wskazują, że Polacy są jednym z najbardziej zapracowanych narodów w Europie. Praca po godzinach i brak możliwości zachowania równowagi pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym mają negatywny wpływ na poziom naszego stresu, zdrowie fizyczne i psychiczne. Jeśli taki stan utrzymuje się przez długi czas, to ryzyko pojawienia się syndromu wypalenia zawodowego rośnie.

Równowaga to podstawa

Rozwiązanie? Eksperci przypominają zasadę 3 razy 8. Czyli: osiem godzin pracy, osiem godzin snu i osiem godzin na życie prywatne. Przy czym czas wolny powinien być naprawdę w 100 procentach wolny od pracy – bez zerkania do służbowej poczty czy myślenia o zadaniach czekających na nas w biurze. Warto również rozwijać takie umiejętności jak asertywna postawa, efektywne zarządzanie swoim czasem i energią, współpraca z innymi oraz delegowanie zadań. Pomocne będzie uświadomienie sobie własnych potrzeb, wartości i oczekiwań, czasem również komunikowanie ich innym. Warto pamiętać o poczuciu własnej wartości i odważnym stawianiu granic.

– Pracodawcy stawiają na zaangażowanych, lojalnych, efektywnych i budujących dobre relacje pracowników. Zespół pracuje w ten sposób, gdy zatrudnione osoby współtworzą dobry klimat miejsca pracy, rozwijają się i osiągają sukcesy. Znaczenie ma m.in. podział pracy, umożliwienie członkom zespołu współdecydowania o wykonywanych działaniach, a także czytelne komunikowanie wartości firmy i dbałość o nie – podsumowuje Magdalena Kozicka.

Ucieczka przed wypaleniem w 5 krokach

  1. Pracuj z zaangażowaniem, ale nie ponad siły.
  2. Pamiętaj o tym, by prosić o pomoc, gdy jej potrzebujesz albo gdy jest niezbędna do realizacji zadań.
  3. Staraj się mieć wpływ na sposób i miejsce pracy – spędzasz tam dużą część swojego życia.
  4. Daj sobie czas na regenerację i odpoczynek.
  5. Gdy to wszystko nie wystarczy, nie wahaj się poszukać pomocy u specjalisty.

Przeczytaj także:

Zagłosuj jako pierwszy!
Please wait...
 
Komentarze

Brak komentarzy.

Zostaw odpowiedź