Trendy w branży HR na 2018 rok

Co czeka pracowników działu HR (a co za tym idzie również pracowników i kandydatów do pracy) w przyszłym roku? Jakie trendy będą dominować w HR w 2018 roku i jak się do nich – z perspektywy pracownika można przygotować?

Automatyzacja i nowe formy rekrutacji

Działy Human Resources stawiają na technologię. Coraz częściej w codziennej pracy rekruterów i specjalistów HR wykorzystywana jest automatyzacja procesów. Są to najczęściej systemy informatyczne, które pozwalają zredukować ilość żmudnej, powtarzalnej pracy, a dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji, ułatwiają podejmowanie decyzji dotyczących kandydatów i pracowników.

W ramach rekrutacji, automatyzacja obejmuje takie obszary jak:

  • analiza aplikacji kandydata (czyli CV, zanim trafi do rąk rekrutera może być sprawdzane przez system, który wyłapuje automatycznie słowa klucze ważne dla danego procesu i przedstawia rekruterowi już wyselekcjonowane aplikacje),
  • powiadomienia dla kandydatów – kandydat dzięki automatycznym powiadomieniom wie, na jakim etapie jest jego zgłoszenie. To zapewnia lepszą komunikację i daje większą przejrzystość kandydatowi,
  • testy wiedzy i kompetencji – coraz częściej wykorzystuje się w rekrutacji testy sprawdzające umiejętności kandydatów. Dzięki temu rekruterzy mają bardziej obiektywne dane na temat wiedzy kandydata. Z perspektywy osoby szukającej pracę, trzeba być gotowym na to, że w ramach rekrutacji, takie testy wiedzy bądź kompetencji trzeba będzie wypełniać.

Coraz mocniej firmy są też otwarte na wykorzystywani nowych technologii w procesie rekrutacji – np. video rozmów czy testów wypełnianych online. Dzięki takim metodom oszczędza się czas Kandydatów, którzy nie muszą jechać na spotkanie w siedzibie firmy.

Co ten trend oznacza dla kandydatów?

Otóż po pierwsze trzeba się nauczyć pisać CV tak, by „przeszło przez system” – czyli nie wystarczy jego CV na wszystkie stanowiska – warto za każdym razem przyjrzeć się temu, czy zawiera wszystkie poszukiwane przez pracodawcę kompetencje (czyli czy zawarliśmy w nim odpowiednie słowa kluczowe). Po drugie, trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że wiele powiadomień w trakcie rekrutacji to odpowiedź automatyczna. CV kandydata trafiło do folderu „odrzucone” wiec automatycznie dostał on o tym powiadomienie. To dobrze, bo przynajmniej wie, co się z jego aplikacją stało.

Rekrutacja przez social media i polecenia

Zmiany na rynku pracy związane ze spadkiem bezrobocia spowodowały, że pracodawcom trudniej o pracowników i to na wszystkich poziomach – od stanowisk operacyjnych, po specjalistów. Coraz częściej będzie się zatem szukać pracowników metodami niestandardowymi oraz poprzez polecenia i znajomości

Sourcing (poszukiwanie) kandydatów zaczyna opierać się głównie o sieć kontaktów oraz system referencyjne (systemy poleceń). Rekruterzy wykorzystują media społecznościowe (Facebook, Twitter, LinkedIn, a coraz częściej portale typu Instagram). Szukanie kandydatów odbywa się zarówno poprzez emisję targetowanych na konkretne grupy reklam rekrutacyjnych, publikowanie ogłoszeń na grupach tematycznych jak i na mozolnym wyszukiwaniu kandydatów poprzez słowa kluczowe i nawiązywaniu bezpośredniego kontaktu z kandydatem. Bardzo często, przy szukaniu osób na wyższe stanowiska lub ze specyficznymi, niszowymi kwalifikacjami, to najważniejsza metoda poszukiwania pracowników.

Co ten trend oznacza dla kandydatów?

Warto mówić o sobie innym (choć niekoniecznie w pełni publicznie). Stosować networking i informować o tym, w czym jesteśmy specjalistami. Założyć profil w profesjonalnym serwisie budowania kariery (np. LinkedIn), mówić znajomym o tym, czym się zajmujemy, a jeśli szukamy pracy, to informować o tym otwarcie (za wyjątkiem sytuacji, kiedy robimy to w tajemnicy przed obecnym pracodawcą). Warto również być otwartym na polecenia naszych znajomych pracodawcy, bo można na tym podwójnie zyskać.

Warto jednak pamiętać o tym, że rekruterzy nie tylko szukają kandydatów poprzez social media, ale również ich sprawdzają. Zwracają uwagę na zachowanie w serwisie i to co kandydat upublicznia (poglądy, postawy, kompetencje).  Warto zatem świadomie budować wizerunek i nie upubliczniać wszystkiego.

Work-life balance

Dla pracowników coraz ważniejsza staje się możliwość godzenia życia zawodowego z prywatnym.  Wybierając pracodawców sprawdzają, czy pozwalają oni na zachowanie równowagi między tymi oboma obszarami życia.

Jak wynika z raportów rynku pracy, Polacy są coraz bardziej zainteresowani pracą zdalną i elastycznymi godzinami

Jak wynika z raportów rynku pracy, Polacy są coraz bardziej zainteresowani pracą zdalną i elastycznymi godzinami (wg. badań Instytut Kantar Public 81 proc. pracujących Polaków chciałoby samemu decydować o czasie swojej pracy, a 57 proc. pracować zdalnie). Tam zatem, gdzie to możliwe, będą się takie opcje pojawiać.

W ramach trendu dbania o work- life balance, firmy wprowadzają ruchome godziny pracy, home office, krótsze piątki. Warto jednak pamiętać, że nie każda branża czy warunki pracy na taką elastyczność pozwalają.

Pracodawcy zaczynają również dbać o całe rodziny pracownika – np. organizować eventy dla całych rodzin, umożliwiać bardziej elastyczne dopasowywanie grafiku pracy.

Co ten trend oznacza dla kandydatów?

Łatwiejsze negocjowanie poza finansowych aspektów zatrudnienia (np. możliwości pracy zdalnej lub godzin pracy) oraz większą możliwość dopasowywania warunków pracy do osobistych upodobań. Trend ten prawdopodobnie poprawi również warunki pracy (jakość biura, sprzętu, możliwość dodatkowych szkoleń). Z drugiej strony, warto pamiętać o tym, że w nie każdej pracy elastyczność jest możliwa, dlatego swoje oczekiwania co do elastyczności i work – life balance należy dopasować do specyfiki pracy w danym zawodzie lub branży.

2018 rok przyniesie również sporo zmian na rynku pracy związanych z projektowanymi nowymi zmianami w Kodeksie Pracy oraz wprowadzaniem nowych ustaw, które na ten rynek mają wpływ (np. zakazu handlu w niedzielę). Warto być z nimi na bieżąco również jako pracownik i kandydat do pracy.

 

 

No votes yet.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.
 
Komentarze

Brak komentarzy.

Zostaw odpowiedź