Trening i praca – jak to pogodzić?

Nie od poniedziałku, nie w przyszłym miesiącu i nie po urlopie… Żeby trening uczynił mistrza, najlepiej zacząć go od razu – od ręki, nawet przy biurku. Koniec z wymówkami, że treningu i pracy nie da się pogodzić!

Doba się nie rozciąga, a do twojego grafiku nie uda się już nic wcisnąć? Przekonaj się, że się mylisz. Ze sportu najbardziej odpowiada ci leżenie na kanapie? Porównaj je z innymi dyscyplinami, a poczujesz się lepiej niż nawet po drzemce. W udanym połączeniu treningu z pracą i z codziennością nie chodzi tylko o efektywne zarządzanie czasem i stosunek do sportu.

Po pierwsze: jasny cel

Redukcja wagi, lepsza forma, płaski brzuch, dobre samopoczucie – jaki jest twój cel? Od tego zacznij, jeżeli chcesz wyrobić nowy, zdrowy nawyk. Cel powinien być realny, jasno określony i osadzony w czasie – taki ma największe szanse na realizację.

Im bardziej szczegółowo określony będzie twój własny cel, tym lepiej. Nie myśl więc „A, może schudnę…”. Zamiast tego zmierz obwody w talii, biodrach i udzie, a następnie postanów, o ile i w jakim czasie je zredukujesz.

Choć ewolucja doskonale przystosowała nas do częstego chodzenia i biegania, według wyliczeń naukowców od 55 do 75 proc. czasu w ciągu dnia spędzamy w pozycji siedzącej. To niezdrowe – dla serca, kręgosłupa i całego organizmu. Badania uczonych z Uniwersytetu Queensland pokazały, że siedzenie przez sześć godzin dziennie skraca życie aż o pięć lat. Najczęściej nie mamy wyboru i zza biurka nie uciekniemy, ale przecież możemy poradzić sobie inaczej.

Zacznij za biurkiem

Szkodliwość długotrwałego siedzenia choć trochę możesz zniwelować ćwiczeniami przy biurku, które bez trudu wykonasz, nie przerywając pracy. Ćwiczenia izometryczne, bo właśnie takie można wykonywać wszędzie, polegają na napinaniu mięśni. Możesz spinać brzuch, pośladki czy uda. Napięcie utrzymuj przez 15-30 sekund, wykonując kilkanaście powtórzeń w kilku seriach.

W biurze bez problemu możesz też się rozciągać i wykonywać ćwiczenia relaksacyjne, np. obracając głowę w prawo i w lewo, czy wykonując ruchy okrężne dłońmi.

Aktywność dla ciebie

Gotowi na więcej? Każdy lubi coś innego. Jeżeli nie od razu trafisz na sport, który ci odpowiada, szukaj dalej. Wybierz się na dni otwarte najbliższego fitness klubu, umów się na spotkanie z trenerem personalnym, zapytaj, co ćwiczą znajomi. Jakakolwiek aktywność fizyczna jest lepsza od całkowitego jej braku. Metodą prób i błędów możemy znaleźć ideał dla siebie.

Co z tym czasem?

Jak pogodzić dbanie o formę z pracą i innymi obowiązkami? Jest wiele aktywności, które mogą stać się wspólną rozrywką dla rodzica i dziecka, pary czy całej rodziny. To nie tylko jazda na rowerze, ale także na rolkach i hulajnodze, jak i pływanie. W ofercie fitness klubów są ćwiczenia dla mam i niemowląt, a wiele oferuje również opiekę nad dziećmi, podczas gdy rodzice ćwiczą. 

Choć dobrze zachować regularność w treningach, czasem lepsze może okazać się spontaniczne podejście. Regularne ćwiczenia na siłowni przed pracą to wyzwanie. Jednak szukając rozwiązania możesz w samochodzie wozić wszystko czego potrzebujesz na siłownię, łącznie z butelką wody. Dzięki temu gdy tylko okazuje się, że możesz sobie pozwolić na trening po drodze, np. wracając z pracy, będziesz na to przygotowany.

Uwaga: to uzależnia

Jak znaleźć czas na wszystko? Gdy robimy, co lubimy, bądź kochamy, nie liczymy czasu. Sport uzależnia, co potwierdzają lekarze, trenerzy i psychologowie. Gdy znajdziesz aktywność fizyczną, którą polubisz, problem braku czasu przestanie istnieć.

Do tego momentu, choć później również, warto do pracy czasem wybrać się rowerem zamiast samochodem, pójść schodami zamiast czekać na windę, chodzić szybkim marszem, a nawet przejść się do koleżanki trzy pokoje dalej zamiast do niej dzwonić czy wysyłać maila.

Related Post

No votes yet.
Please wait...
 
Komentarze

Brak komentarzy.

Zostaw odpowiedź