Uwaga: Dzień Bez Telefonu Komórkowego

Tuż po przebudzeniu sprawdzasz telefon. Fotografujesz danie przed zjedzeniem. Na czerwonym świetle wykorzystujesz czas na sprawdzenie sms-ów. Lajkujesz. Oznaczasz status. Niezliczoną ilość razy w ciągu dnia… A gdyby tak to wszystko rzucić (no dobrze, ograniczyć), choć na jeden dzień?

Trudno nam sobie dziś wyobrazić życie bez telefonu komórkowego, który towarzyszy nam dzień w dzień już od świtu. Bo przecież służy nie tylko do rozmów, ale zastępuje budzik, kalendarz, komputer, aparat fotograficzny, czytnik, nawigację… Telefon – dużo ułatwia, ale też uzależnia. Nie bez powodu ustanowiono Dzień Bez Telefonu Komórkowego, który przypada 15 lipca.

Od 11 godzin do uzależnienia

Sprawdźmy, co o naszych „komórkowych” nawykach i ich konsekwencjach mówią badania. Raport „Cyfrowi Polacy – przyśpieszenie e-rewolucji”, przygotowany przez firmę doradztwa strategicznego McKinsey, pokazuje, że Polacy są aktywni w internecie średnio przez 11 godzin dziennie – aż o 5 godzin dłużej niż w 2016 r. W ciągu dwóch lat wzrósł o 9 pkt. proc. odsetek respondentów, którzy twierdzą, że internet jest ważną częścią ich życia – stwierdza tak obecnie 44 proc. Polaków. Dla 72 proc. Polaków media społecznościowe są codziennym źródłem informacji, istotniejszym niż wszystkie tradycyjne rozwiązania, w tym radio, które 2 lata wcześniej było najpopularniejsze. Przeciętny cyfrowy Polak korzysta średnio z 14 aplikacji mobilnych.

Nadmiar we wszystkim może prowadzić do negatywnych konsekwencji. Zespół uzależnienia od internetu (Internet Addiction Disorder) zauważyła już w 1996 roku Kimberly Young, amerykańska psycholog, specjalizująca się w dziedzinie uzależnień behawioralnych. W 2007 r. Amerykańskie Towarzystwo Medyczne rekomendowało wpisanie zespołu IAD do DSM5 (Diagnostic and Statistical Manual – podręcznika diagnostycznego Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego). Dotąd trafiło tam jedynie uzależnienie od gier.

Psycholog Susan Flores, specjalistka w zakresie terapii uzależnień w książce „Sfejsowani” pisze o syndromie FAD (Facebook Addiction Disorder) – uzależnieniu od Facebooka, które może być porównywalne z alkoholizmem.

Tobie to nie grozi? Konsekwentnie twierdzimy, że mamy podzielną uwagę. Tymczasem rośnie liczba wypadków spowodowanych choćby przez kierowców używających telefonów podczas prowadzenia auta. Badacze od lat podkreślają, że u ludzi nie występuje wielozadaniowość (multitasking) i problemy z koncentracją są nieuniknione, gdy w otoczeniu brakuje harmonii. Przerzucanie się z jednego zadania na inne sprawia, że jakość wykonania każdego z nich jest niższa w porównaniu z sytuacją, gdybyśmy w danym czasie koncentrowali się tylko na jednej rzeczy.

Jak poprawić koncentrację?

Co możemy zrobić, by zachować zdrową równowagę? Wszyscy wiemy, że telefonu można użyć także inaczej niż jedynie jako pożeracza czasu… Zróbmy z tego użytek. Przypomnienia i elektroniczne kalendarze doskonale wspomagają pracę i z pewnością każdy je zna. Tymczasem istnieją aplikacje wspomagające dobre samopoczucie, koncentrację, uwagę oraz… rozsądne korzystanie z internetu i telefonu. Przykład? Forest App to aplikacja blokująca inne aplikacje na wybrany okres. Daje też coś więcej. W czasie, gdy nie korzystasz z zablokowanych aplikacji, rośnie wirtualne drzewo. Co więcej, drzewo wirtualne może zmienić się w prawdziwe – twórcy aplikacji Forest współpracują z organizacją Trees for the Future. Wspólnie zasadzili już ponad 140 tys. drzew.

Jak się przekonać, co nas cieszy równie bardzo jak korzystanie ze smartfona, ale bez użycia żadnej aplikacji? Najprostszy sposób to nie używać telefonu, gdy nie dzwoni czy nie sygnalizuje wiadomości. Organizuj sobie też własne „święta”: przejazd tramwajem z obserwacją otoczenia lub czytaniem książki zamiast z nosem w smartfonie, wieczór bez telefonu, wyjście na siłownię lub fitness po uprzednim zostawieniu telefonu w szatni.

Bez nadmiernego używania telefonu możesz także po prostu więcej rozmawiać z rodziną, współpracownikami i znajomymi, lepiej się skoncentrować, a dodatkowo zaoszczędzić sporo czasu.

Ustal plan dnia z wyznaczeniem priorytetów i deadline’ów. Do której godziny masz skończyć raport? O której godzinie klient powinien dostać ofertę? Jak długiego czasu potrzebujesz na przygotowanie się do zebrania? Zadbaj o swoje otoczenie i organizację pracy. Zagospodaruj swoje miejsce do pracy. Nie możesz tam jednocześnie jeść śniadania, ucinać drzemki i wybierać butów na zbliżającą się imprezę. Twój mózg potrzebuje jasnej informacji: tu się pracuje. Rób przerwy i nie zapominaj o ruchu, posiłkach i piciu.

Dziękujemy za twoją uwagę podczas czytania tego tekstu. Mamy nadzieję, że nie pojawił się problem z koncentracją. Jakie masz wnioski i co przetestujesz w praktyce? Jak minął dzień z ograniczeniem telefonu?

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...
 
Komentarze

Brak komentarzy.

Zostaw odpowiedź