Work-life balance

photo-1441716844725-09cedc13a4e7

Równowaga pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Dlaczego jest tak ważna i co się dzieje, jeśli jej nie pilnujemy? Jak zadbać o własny work-life balance?

Work-life balance – czym jest?

Pojęcie to oczywiście pochodzi z języka angielskiego, ale jak wiele anglojęzycznych słów zrobiło już u nas karierę. Po polsku oznacza po prostu równowagę pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym, czyli takie budowanie codzienności, by wszystkiego było w niej odpowiednio – pracy, rodziny, hobby, i odpoczynku.

Sama koncepcja dbania o równowagę pojawiła się w odpowiedzi na przemęczone i zestresowane środowisko w jakim żyjemy. Depresja to druga najbardziej powszechna choroba na świecie. Zaraz po chorobach układu krążenia, za które w dużej mierze odpowiada stres. Mówiąc wprost, jesteśmy coraz bardziej schorowani, nieszczęśliwi i smutni, bo nie dbamy o to, by w naszym życiu nie zabrakło wszystkich ważnych elementów.

Jakie to elementy? I tu pojawia się problem, bo dla każdego to co innego. Wiele osób twierdzi, że po prostu chodzi o to, by mniej pracować, a więcej cieszyć się życiem, ale to nie do końca działa właśnie tak. Owszem, chodzi o to, by się życiem cieszyć, ale jeśli to praca daje ci radość, to pracuj ile chcesz! W zachowaniu równowagi chodzi zatem o to, by odkryć, to co dla ciebie jest ważne (dla ciebie, a nie dla innych – mamy, żony, dziecka, sąsiada czy szefa). A potem, to co ważne umieć tak poukładać, by na wszystko starczyło i energii, i czasu.

Czy w twoim życiu panuje równowaga? Aby odpowiedzieć na to pytanie, przyjrzyj się sobie pod kilkoma aspektami:

Zdrowie fizyczne

Czy dobrze sypiasz? Budzisz się wyspany i wypoczęty? Jak z przeziębieniami? Masz odpowiednią odporność, czy może często chorujesz? Czy masz czas na to, by zająć się swoim sercem i kręgosłupem? Ćwiczysz coś? A może nie masz czasu na żadną aktywność i jedyne mięśnie jakie pracują to te związane z przesuwaniem myszką po biurku? Masz nadwagę? Dużą? Bardziej związana jest z tym, że folgujesz sobie z jedzeniem czy z brakiem aktywności? A może wpływ na to ma też to, że nie masz czasu dobrze się odżywiać?

Rodzina i relacje z bliskimi

Czy masz poczucie, że spędzasz czas z bliskimi sobie osobami? Czy zdarza ci się tęsknić za ludźmi, których nie widziałeś bardzo długo? Czy w życiu członków twojej rodziny jesteś na bieżąco, czy może coś ci umyka? Czy masz wokół siebie osoby, na których możesz polegać.? I czy ty jesteś dla kogoś taką osobą?

Praca zawodowa

To czy robisz nadgodziny czy nie, nie ma znaczenia, ale ważne jest to, czy lubisz swoją pracę? Masz poczucie, że robisz coś sensownego? Że to się komuś przydaje? Czy poniedziałek rano jest dla ciebie dramatem czy może traktujesz go normalnie? Jasne, każdy ma jakieś zadania, których nie lubi, ale czy są wśród twoich takie, które wywołują dreszczyk ekscytacji? Czy masz poczucie, że udało ci się coś osiągnąć w zakresie zawodowym? Jesteś z tego dumny?

Czas dla siebie

Czy masz jakieś hobby? Coś, co cię rozwija, pasjonuje, cieszy? Coś, przy czym możesz zapomnieć o upływającym czasie? Coś, co jest tylko twoje? Czy jesteś w stanie wygospodarować w ciągu dnia chwilę na to, by się zatrzymać i robić rzeczy, które są ważne dla Ciebie? Przeczytać wiadomości, pomalować paznokcie, posłuchać muzyki?

Work-life balance nie oznacza, że na każdą z tych rzeczy musisz poświecić 25 proc. czasu i uwagi. Każdy z nas ma inny wyznacznik tego co dla niego jest równowagą. Aktywny ekstrawertyk spełniający się w pracy swoich marzeń może prawie wcale nie potrzebować czasu dla siebie (bo jego hobby to praca i znajomi), a spokojny samotnik będzie szczęśliwy, jeśli spotka się z przyjacielem raz na dwa tygodnie i to będzie cały jego społeczny świat.

Jak poprawić work-life balance? Jak nadać życiu większą równowagę?

Skoro już wiesz (po analizie pytań z poprzedniej sekcji) co dla ciebie jest najważniejsze, to trzeba znaleźć na to czas i tak poustawiać sobie priorytety, by wszystko zmieścić. Poniżej kilka porad, jak to zrobić:

Porzuć aktywności, które zasysają twój czas lub energię

Wiele czasu marnujemy na coś, co nie daje nam nic – bezproduktywnie przeglądamy internet, sprawdzamy pogodę na kolejne dni, choć nazajutrz i tak wyjdziemy na balkon, by ją sprawdzić, ustawiamy 5 drzemek w budziku – to wszystko po prostu marnuje czas i/lub energię, którą mógłbyś wykorzystać na to, co ważne. Aha – i wyrzuć telewizor – czy już zauważyłeś, że każdy program możesz znaleźć w internecie bądź przez system VOD, a nie marnujesz wtedy dziesiątek minut na oglądanie reklam?

Zastanów się, co możesz delegować

Bądź przez chwilę szefem swojego życia – czy są rzeczy, które musisz zrobić, ale możesz zlecić je komuś innemu? Tak jak twój szef tobie? Może zamiast snuć się po hipermarkecie z wózkiem w tłoku przez godzinę lepiej zrobić zakupy online i poczekać w domu z książką, aż ci je przywiozą? (chyba że rytuał rodzinnych zakupów to coś, co lubisz i co buduje twoje relacje).

Poznaj swój rytm dnia

Kiedy masz energię, a kiedy czujesz jej spadek? Postaraj się tak dopasować aktywności, by współgrały z twoim dobowym rytmem. To trudne przy pracy na etacie i dzieciach, ale przynajmniej w małym stopniu staraj się zwracać na to uwagę, a będziesz w stanie lepiej i więcej zrobić.

Naucz się mówić „nie”

Asertywność to niezwykle ważna cecha, jeśli chcesz zachować równowagę w życiu. Dlaczego? Bo inaczej inni ludzie wejdą ci na głowę i to ich polecenia i pragnienia będziesz wykonywać.

Pozbądź się toksycznych ludzi

Masz ich na pewno wokół siebie. Narzekają, są ponurzy, odbierają energię, wszystko krytykują. Są wiecznie zarobieni i zestresowani i to zawsze bardziej niż ty. Angażują twój czas i energię. A po co ci tacy znajomi? Pozbądź się ich – zobaczysz o ile łatwiej się oddycha.

No votes yet.
Please wait...
 
Komentarze

ciężkie do osiągnięcia..staram się nad tym pracować, ale albo w jedną albo w drugą przesuwa mi się równowaga. i skończyły mi się pomysły jak to osiągnąć tak realnie, mimo że stosuję powyższe rady.

Zostaw odpowiedź