Siła spokoju, czyli wypoczynek bez zmęczenia

efektywny odpoczynek

Przedświąteczna bieganina czy sylwestrowe szaleństwa – każdego męczy co innego. Zatrzymaj się choć na kilka minut i pozwól się poprowadzić za rękę prosto do relaksu – bez wysiłku, planowania i żadnych kosztów. Wszystko niezbędne do tego, by odpocząć, jest w twoim zasięgu.

Dłuższy urlop, wyjazd do SPA czy nawet masaż raz w tygodniu nie dostarczy ci korzyści, gdy nie pozwolisz sobie na krótsze lub dłuższe chwile dla siebie każdego dnia.

Krok 1: odetchnij spokojnie

Zacznijmy od oddechu. To najprostszy sposób na odzyskanie spokoju ducha i na relaks. Świadome oddychanie pozwoli Ci też skoncentrować się chociaż na chwilę wyłącznie na sobie i na swoich potrzebach. Wdech przez nos i bardzo powolny wydech przez usta. Jeszcze raz… Tyle razy, ile potrzebujesz, by zauważyć różnicę.

Krok 2: zroluj kręgosłup

Na stojąco, bez przyrządów, bez instruktora – spokojnie i z uwagą ponownie skupioną tylko na sobie – zroluj kręgosłup. Najpierw skieruj w dół czubek głowy, następnie kręgi szyjne i kolejne partie pleców. Wracasz tą samą drogą w górę – odcinek po odcinku. By się nie spieszyć, na całe ćwiczenie możesz zaplanować trzy oddechy opanowane w kroku pierwszym.

Krok 3: zmień otoczenie

Gdy masz wolne od pracy, nie musisz nigdzie daleko wyjeżdżać. Wystarczy, że opuścisz miejsce kojarzące się ze stresującymi i/lub ciężkimi zadaniami. O co chodzi? Relaks nie przyjdzie łatwo tam, gdzie się męczymy. Nawet jeżeli usiądziesz wygodnie z kubkiem kawy, nie odpoczniesz w kuchni, w której właśnie ulepiłeś 300 pierogów. Potrzebujesz innej przestrzeni.

Krok 4: idź na spacer

Świeże powietrze pomaga całemu organizmowi. Wykorzystaj więc ten fakt, jeśli tylko komunikaty smogowe nie biją na alarm. Jeżeli nie masz czasu na „prawdziwy” spacer, zaparkuj samochód trochę dalej do domu, wybierz się pieszo do najbliższego sklepu, albo – wracając z pracy – wysiądź z tramwaju przystanek lub dwa wcześniej. Coś jeszcze: pozwól sobie po drodze na swobodną obserwację otoczenia, słuchanie muzyki, a nie na planowanie tego, czym zajmiesz się po powrocie.

Krok 5: „wyloguj się”

Odłóż telefon, tablet, laptop itd. Ciągłe kontakty z innymi czy nawet pozostawanie non stop dostępnym – to również potrafi zmęczyć. Oddzwonisz później, odpowiesz za chwilę, sprawdzisz skrzynkę e-mailową jutro. Gdy odpoczywasz, miej czas tylko dla siebie. Spędzisz te chwile zupełnie inaczej niż wtedy, gdy czytasz sms-y lub odpowiadasz na wiadomości na Messengerze.

Krok 6: zmęcz się inaczej

Jak zmęczenie może niwelować zmęczenie? Jeśli masz pracę umysłową, czyli spędzasz dużo czasu za biurkiem – w jednej pozycji, aktywny wypoczynek przyniesie dużo korzyści całemu twojemu organizmowi. Ważne, by była właściwie dobrana do twojego stanu zdrowia i do preferencji. Masz czas na coś więcej niż tylko ćwiczenia oddechowe i zrolowanie kręgosłupa? Wykorzystaj go! Poprawa krążenia, formy i ogólnego samopoczucia, to tylko kilka z wielu korzyści płynących z wysiłku fizycznego.

Krok 7: zrób coś przyjemnego

Na co nigdy nie masz czasu? Co odkładasz z tygodnia na tydzień? I nie chodzi tu o umycie okien ani posprzątanie w szafce, do której nigdy nie zaglądasz. Może nie czytałeś od miesięcy? Może chciałabyś sobie pomalować paznokcie albo zrobić peeling? Może przed zimą dobrze byłoby odświeżyć karmnik dla ptaków? Wybierz coś dowolnego, co nie kojarzy ci się z przykrym obowiązkiem, i zrób to w swoim tempie.

Krok 8: nic nie musisz

Nie zrelaksujesz się porządnie bez uwolnienia myśli od tego, co musisz robić na co dzień. Całkowite powstrzymanie się od jakiejkolwiek aktywności to dla wielu osób gigantyczny wysiłek. Warto go czasem wykonać – nawet jeżeli masz tylko kilka minut, poświęcenie ich właśnie na bezkarne „nicnierobienie” przyniesie w wielu sytuacjach dużą ulgę. Trudne? Próbuj do skutku.

Wewnętrzny spokój

Najlepiej pamiętać o każdym z tych prostych powyższych kroków na co dzień. Dłuższy urlop, wyjazd do SPA czy nawet masaż raz w tygodniu nie dostarczy ci korzyści, gdy nie pozwolisz sobie na krótsze lub dłuższe chwile dla siebie każdego dnia. Jeżeli to się nie udaje, na początek wybierz spośród naszych propozycji kilka ulubionych. Niemal każdy z kroków wiąże się z tym, co robisz codziennie: oddychasz, myślisz, chodzisz, wykonujesz różne czynności. Kontynuuj, tylko trochę inaczej – ze świadomością i z koncentracją na sobie: swoich reakcjach, odczuciach, potrzebach. Od tego zaczyna się efektywny relaks.

Related Post

No votes yet.
Please wait...
 
Komentarze

Brak komentarzy.

Zostaw odpowiedź