Jak zadbać o wzrok w pracy?

Powrotom z biura towarzyszą ból głowy, piekące oczy i rozmyty wzrok? Takie objawy nie biorą się znikąd, zwłaszcza gdy wielogodzinna praca przed komputerem to dla wielu z nas chleb powszedni. Podczas pracy biurowej szczególnie warto zatroszczyć się o swoje oczy – w końcu są jednym z naszych z najważniejszych narządów.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • co źle wpływa na oczy podczas pracy przy komputerze
  • jakie są najpopularniejsze problemy z oczami
  • jak dbać o wzrok w pracy

Największą zmorą dla oczu pracowników biurowych były przed laty monitory kineskopowe, nazywane CTR, wielkości średniego telewizora i pełniące przy okazji rolę grzejnika. Dziś takich się już nie używa, ale to nie oznacza, że nasze oczy mają lekko. Większość Polaków pracuje przy komputerze, przy czym już ponad 10 milionów nosi okulary, a 1 mln – soczewki. Nasz wzrok, skupiony na ekranie przez kilka godzin i w tej samej odległości, osłabia się – wiotczeją mięśnie gałki ocznej i zwiększa się napięcie akomodacyjne. Na domiar złego rzadko wtedy mrugamy, przez co oczy się „wysuszają”. Najczęstsze choroby oczu powodowane pracą przy komputerze to zespół rzadkiego mrugania i syndrom widzenia komputerowego.

Gdy źle patrzy z oczu

Wśród najpopularniejszych problemów z oczami znajduje się wysuszenie śluzówki, na które wpływają: długotrwałe korzystanie z komputera, promienie UV, alergeny, dym tytoniowy i zanieczyszczenia środowiska. W takiej sytuacji oczy łzawią i pieką, ich białka są zaczerwienione, pojawia się uczucie suchości pod powiekami oraz ich zmęczenie. Praca przy komputerze pogarsza też ostrość wzroku. Sprawia, że oczy stają się bardziej wrażliwe i pogłębiają się ich wady.

Wiele osób odczuwa objawy CVS, czyli syndromu widzenia komputerowego. To zmęczenie oka powodowane nadmierną pracą, które skutkuje suchością oczu, niewyraźnym widzeniem, bólem głowy, uczuciem dyskomfortu, a nawet zapaleniem spojówek. Opisała je w 1994 r. American Academy of Ophthalmology.

Jak wyostrzyć wzrok i zrelaksować oczy

Widzicie u siebie któreś z powyższych objawów? Nie ma co panikować! Tych kilka sposobów z pewnością pomoże się ich pozbyć:

1. Odpowiednie odżywianie

Dieta powinna być bogata m.in. w witaminy C (cytrusy, jabłka, papryka, brokuły), A (szpinak, brokuły, marchew, dynia, wątróbka), E (olej słonecznikowy, migdały, orzechy) oraz kwas omega-3 (tłuste ryby) i kwas antocyjany (porzeczki, truskawki, śliwki, wiśnie). Na wzrok dobrze wpływają też luteina (szpinak, jarmuż, brokuł, papryka, maliny, nektarynki), cynk (jajka, pieczywo pełnoziarniste), selen (ryby, pestki dyni) i miedź (awokado, orzechy, owoce morza) oraz pyłek pszczeli, który ma dużą zawartość witaminy B2.

2. Nawilżanie oczu

Nie możemy zapominać o regularnym nawadnianiu całego organizmu i mruganiu. Z pewnością pomoże też przemywanie oczu za pomocą kropli nawilżających oraz świeże powietrze. A jeśli w pracy mamy klimatyzację – może pomóc nawilżacz powietrza.

3. Czas na przerwę

Warto pamiętać o przerwach w pracy przy komputerze. Można je robić np. co godzinę i w tym czasie pomrugać, patrzeć na zieleń za oknem albo skupić wzrok na oddalonym o 10 cm przedmiocie. Popularna jest też zasada 20-20-20, czyli po 20 minutach pracy robimy 20-sekundową przerwę, podczas której patrzymy się na dowolny punkt znajdujący się w odległości 20 stóp (ok. 6 metrów).

4. Joga dla oczu

William H. Bates w latach 20. wymyślił ćwiczenia, które odprężają wzrok – tzw. jogę dla oczu. Należy je powtarzać kilkanaście razy dziennie. Polegają np. na wodzeniu wzrokiem po obwodzie ósemki i koła, szybkim mruganiu czy zmianie perspektywy patrzenia z przedmiotu bliższego na dalszy. Oczom pomaga też zwykłe otwieranie i zamykanie albo patrzenie w dal.

5. Rób okłady

Najlepiej z rumianku albo świetlika. Namocz waciki w letnim, zaparzonym suszu i połóż je na oczy.

6. Przygotuj stanowisko pracy

To jeden z najważniejszych punktów. Ekran monitora powinien znajdować się w odległości 50-70 cm od oczu i być odchylony pod kątem 10-20 stopni. Jego górna krawędź musi znajdować się na linii wzroku, a jego centrum – około 10 centymetrów poniżej. Stanowisko powinno być dobrze oświetlone – najlepsze światło jest rozproszone, a jego natężenie nie powinno być mniejsze niż 500 lx. Dobrze jest też zwracać uwagę na takie szczegóły, jak czcionka i jej wielkość (najbardziej przyjazna dla oczu jest Verdana 10-12). Komputer nie powinien mieć za sobą okna.

Jeśli pracujecie w okularach, będą pomocne szkła antyrefleksyjne, które niwelują odbicia światła.

Fajrant od komputera!

Często po powrocie z pracy zmieniamy jedynie miejsce korzystania z komputera.

Często po powrocie z pracy zmieniamy jedynie miejsce korzystania z komputera. To ogromny błąd! Jeśli tylko nie musimy, nie korzystajmy z laptopa czy telefonu w domu. Zamiast po całym dniu pracy włączać film na laptopie lub TV, lepiej przejść się na spacer albo zjeść kolację z bliskimi (zwłaszcza jeśli potrawa zawiera dobre dla wzroku składniki!). Po pracy cały organizm potrzebuje odpoczynku, nawet oczy.

Jeśli wieczorem nie macie wyjścia albo nie możecie się powstrzymać przed sięganiem po komputer lub telefon, ustawcie ekran na tryb nocny. Ekran w normalnym trybie emituje światło niebieskie, które nocą utrudnia zasypianie i nie pozwala oczom odpocząć.

Nie tylko komputer

Praca przy komputerze jest rzeczywiście jednym z najczęstszych powodów gorszego stanu wzroku. Musimy jednak mieć świadomość, że nie jedynym – nieużywanie środków ochrony osobistej podczas majsterkowania, zapominanie o zachowaniu środków ostrożności podczas styczności z chemicznymi substancjami (np. w czasie prac domowych czy w ogrodzie), a nawet z kosmetykami również może się źle skończyć.

Profilaktyka

Nie zapominajmy jednak przy tym o regularnych wizytach u okulisty – z badań CBOS wychodzi, że aż 7% Polaków nigdy nie było u specjalisty, a 40% pojawiło się tam dawniej niż 2 lata temu.

Podsumowując: warto pamiętać o odpowiednim stanowisku pracy, zdrowym odżywianiu, przerwach i ćwiczeniu oczu. Jeśli będziemy stosować się do tych rad i nie potraktujemy ich z przymrużeniem oka, możemy spokojnie korzystać z komputera przed 8 godzin z przerwami.

 

No votes yet.
Please wait...
 
Komentarze

No i moim zdaniem warto od czasu do czasu do okulisty iść profilaktyczne na badanie. Szczególnie jak ktoś, tak jak ja, pracuje przy komputerze. Mi w CMP w Krakowie okulista robi badania i poleca a to jakieś krople do oczu, teraz już powiedział że dostane receptę na okulary bo niestety wzrok się psuje, muszą mi tylko dokładne badania wykonać, żeby okulary były idealnie dopasowane.

dopiero niedawno wziąlem się na poważnie za wzrok, postanowiłem cos zmienić bo niestety wada mi się szybko pogłębiała i w niedalekiej perspektywie czekały mnie grube denka, zacząłem pić sok z aronii, zdrowiej się odżywiać a okulista kazał mi tez przez kilka miesięcy brać l…n, widze ze to działa i na pewno wprowadzę to n dłużej

A gdy babcia jest na tyle uparta, że nie chce okularów, a lubi czytać i męczy oczy trzymając książkę 5 cm od twarzy? Czy w takim przypadku pomogłoby może jakieś szkło powiększające? Rozważam ktoreś ze sklepu pomocedlaseniora. Co Państwo sądzą?

Zostaw odpowiedź