Zasady savoir-vivre w biznesie – na piątkę z plusem

Zasady savoir-vivre

Czy w XXI wieku jest jeszcze miejsce na coś tak staromodnego jak biurowa etykieta? My uważamy, że jak najbardziej! Każdy profesjonalista powinien przecież posiadać nie tylko kompetencje, ale i ogładę towarzyską. Przypominamy 5 mniej oczywistych zasad dobrego zachowania, których warto przestrzegać na co dzień w pracy.

Profesjonalny e-mail? Nic trudnego

Pewne zasady obowiązują nie tylko w korespondencji pocztowej, ale również internetowej. Nie zapominaj więc o grzecznościowej wyższości zwrotu „Szanowni Państwo” lub choćby zwykłego „Dzień dobry” nad „Witam” czy brakiem jakiegokolwiek przywitania. Gdy piszesz do szczególnie szacownego adresata, najlepiej sprawdź wcześniej, w jaki sposób należy odnosić się do osób na danym stanowisku. Kończąc pisać e-mail, również pamiętaj o stosownym zwrocie, np. „z poważaniem”, „pozostając do dyspozycji” lub „z wyrazami szacunku”. Nie jest także w dobrym tonie wysyłanie e-maili w weekend i w późnych godzinach w tygodniu – najlepiej wymieniać wiadomości w ciągu dnia roboczego.

Integracja? Po godzinach

W dużych biurach coraz częściej odchodzi się od takich zwyczajów jak huczne obchodzenie imienin, organizowanie „kawy” w godzinach pracy i ogólne rozluźnienie atmosfery z przyczyn pozazawodowych. Jeśli więc chcesz świętować lub poplotkować ze znajomymi zza biurka obok, wystarczy umówić się na wspólne wyjście do miasta po pracy, wieczorem albo w weekend.

Dyskrecja? Bardzo wskazana

Zaglądanie w czyjeś notatki czy zerkanie na ekran cudzego komputera nie jest kulturalne, nawet jeśli kieruje tobą bezinteresowna ciekawość. Nie wypada również podsłuchiwać rozmów, to oczywiste, ale warto także pamiętać, żeby samemu rozmawiać kulturalnie i nie za głośno. A jeśli pracujesz w biurze typu open space, najlepiej gdy oddalisz się od biurka i znajdziesz bardziej ustronne miejsce do rozmowy, szczególnie gdy nie dotyczy ona spraw zawodowych. Jeśli natomiast możesz używać w pracy prywatnego telefonu, i tak go wyciszaj (i zachęć do tego współpracowników). Zgodzisz się pewnie, że ma nic bardziej irytującego, niż rozlegające się z różnych stron melodyjki, gdy właśnie próbujesz się skupić nad ważnym raportem.

Open space? Przyjazny dla każdego

Gdy wykorzystujesz przerwę w pracy na zjedzenie posiłku, również nie rób tego przy biurku. Od tego są przecież pomieszczenia socjalne czy stołówki. Jedzenie przy stanowisku pracy jest nie tylko nieestetyczne, ale przede wszystkim niekulturalne. Podobnie zresztą jak zabiegi pielęgnacyjne – wklepywanie w policzki kremu czy poprawianie makijażu. Jeszcze jedno: zbyt intensywna woń twoich perfum może wręcz uniemożliwiać skupienie się twoim klientom czy współpracowników!

Nieetyczne zachowania? Wstęp wzbroniony

Szowinizm, rasizm, brak tolerancji dla odrębnych kultur – to brzmi wzniośle, ale przecież w codziennej pracy możesz być świadkiem takich zachowań lub, co gorsza, ich prowodyrem. Jeśli chcesz kojarzyć się z wysoką kulturą osobistą, nie pozwól, żeby w twoim zawodowym otoczeniu dochodziło do seksistowskich „żarcików”, obrażania cudzoziemców (a przecież w wielu miejscach pracuje ich bardzo wielu) czy wręcz aktów mobbingu albo molestowania.

Kultura organizacji? Dobry drogowskaz

Oprócz przestrzegania ogólnych zasad savoir-vivre w biznesie, staraj się też postępować elastycznie i dopasować swoje działania do kultury organizacyjnej w twojej firmie oraz branży. Inne zwyczaje panują w kancelariach prawniczych, inaczej funkcjonuje się w szpitalu, korporacji IT czy fabryce. Są miejsca, w których bardziej swobodny strój nie wzbudza konsternacji, a wręcz przeciwnie – jest dowodem na „organizacyjny luz”. Gdzie indziej przesadne żarty, nieodpowiednie zwroty do osób stojących wyżej w hierarchii czy wygląd zewnętrzny mogą skutkować nieprzyjemnymi konsekwencjami.

Jak się odnaleźć w kulturze organizacyjnej konkretnej firmy? Podpowiada Magdalena Kaczmarska-Obajtek, asystent Zarządu i starszy specjalista ds. wsparcia operacyjnego w Grupie Impel, nasz ekspert od savoir-vivre’u: – Przychodząc do nowej organizacji, staraj się dowiedzieć jak najwięcej na temat obowiązujących w niej zasad i wewnętrznej kultury. Większe firmy nierzadko przekazują wprost wytyczne dotyczące stroju, relacji pomiędzy pracownikami różnego szczebla czy preferowanych zachowań w codziennej pracy. Jeśli takich wskazówek brakuje, warto pytać i obserwować. Oczywiście nie chodzi o to, żeby udawać kogoś, kim się nie jest lub ślepo kopiować innych. Dbałość o uniwersalne zasady dobrego wychowania i naturalna życzliwość wobec współpracowników oraz klientów pozwolą ci osiągnąć sukces w relacjach międzyludzkich i karierze zawodowej.

 

EKSPERT


Magdalena Kaczmarska-Obajtek

Magdalena Kaczmarska-Obajtek

W Grupie Impel pracuję od 2008 roku. Obecnie jestem asystentką Zarządu. Praca na tym stanowisku cechuje się dużym tempem – nauczyła mnie szybkiego reagowania na zmieniającą się sytuację oraz koordynacji kilkunastu zadań jednocześnie. Tu nie ma czasu na nudę! 

Przeczytaj także:

Zagłosuj jako pierwszy!
Please wait...
 
Komentarze

Brak komentarzy.

Zostaw odpowiedź