Zdrowe odżywianie dla zabieganych

impel_blog_8_04_3Zapraszamy dzisiaj do przeczytania tekstu Agnieszki z bloga lifemanagerka.pl, która przygotowała kilka patentów na zdrowsze życie dla zabieganych, czyli dla nas 🙂

Bardzo często kiedy rozmawiam z kimś o zdrowym odżywianiu, spotykam się z wymówkami w stylu: „Ja nie mam na to czasu, rano wolę pospać dłużej zamiast szykować sobie śniadanie lub przygotować posiłek do pracy”. Osobiście uważam, że zdrowe odżywianie nie wymaga od nas dużej ilości czasu i pracy, a jedynie dobrze przemyślanej organizacji, którą można sobie wypracować.

Przedstawię Wam dzisiaj kilka moich patentów na szybkie przekąski, pożywne śniadania bez wyrzeczeń w postaci utraty cennych minut snu oraz proste i zdrowe posiłki, które możecie zabrać ze sobą do pracy.

 

Śniadania

Rolą śniadania jest zapewnienie nam energii na pierwszą część dnia i pobudzenie nas do działania. Śniadanie powinno być treściwe i pełne wartości odżywczych! Jego bazą powinny być pełnoziarniste produkty zbożowe lub kasze, a dodatkiem owoce i warzywa oraz coś białkowego, np. twaróg, jogurt lub chude mięso. Z chęcią podzielę się z Wami trzema moimi ulubionymi sposobami na szybkie śniadanie na słodko (takie lubię najbardziej!). Numer jeden to budyń jaglany, czyli kasza jaglana ugotowana na wodzie zmiksowana z bananem i dowolnymi dodatkami, np. cynamonem, daktylami, masłem orzechowym lub innymi owocami. Numer dwa to owsianka z owocami i bakaliami. Trzecia propozycja to domowa granola z sałatką owocową i jogurtem greckim. Uwielbiam! Jeśli preferujecie śniadania na słono – doskonale sprawdzi się szybki omlet z pokrojonymi warzywami.

Wiele składników śniadania możecie przygotować dzień wcześniej – wieczorem ugotujcie kaszę jaglaną, pokrójcie owoce lub warzywa, płatki owsiane zalejcie wodą, mlekiem lub sokiem owocowym. Tak przygotowane składniki spokojnie mogą poczekać do rana w lodówce.

Gorąco polecam aby do tego posiłku dodawać też jak najwięcej zdrowych dodatków – pestki dyni lub słonecznika, nasiona chia lub siemię lniane, otręby zbożowe, spirulinę, orzechy, kiełki. Zachęcam też aby przygotować sobie w jednym pojemniczku mix takich ulubionych dodatków, a wtedy za każdym razem jednym ruchem możemy dołożyć sobie ich porcję do owsianki czy omletu. Pamiętajcie, że wiele z posiłków przygotowywanych na śniadanie można zapakować też na wynos i zjeść je w pracy.

Posiłek do pracy

To bardzo komfortowa sytuacja kiedy w miejscu pracy mamy możliwość codziennie zjeść zdrowy obiad. Jeśli jednak nie możemy lub nie chcemy tego robić – z pomocą przychodzą nam tzw. „lunch-boxy”, czyli pudełka z jedzeniem przygotowanym w domu. Uważam, że jednym z najlepszych posiłków jaki możemy zabrać do pracy są sałatki z dodatkiem kasz lub makaronów. Możemy taką sałatkę przygotować sobie dzień wcześniej i użyć do niej składników z poprzedniego obiadu, oprócz makaronu lub kaszy może to być np. kawałek pieczonej ryby lub piersi z indyka. Pamiętajcie oczywiście o warzywach i innego rodzaju zieleninie – powinny być głównym składnikiem każdej sałatki, a dodatkiem do nich powinien być zdrowy tłuszcz (np. olej lniany lub oliwa z oliwek), który ułatwi wchłanianie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.

Jeśli musicie już sięgnąć po gotowy produkt obiadowy, np. sklepową zupkę, wybierajcie te w pudełku, a nie w proszku. Zawsze warto też czytać składy kupowanych produktów i wybierać te najbardziej naturalne.

Przekąski

Czasami mały głód dopada nas podczas wieczornego seansu filmowego, na zakupach lub nawet w pracy pomiędzy innymi posiłkami. I tutaj również odradzam sięganie po gotowe produkty. Wiecie ile czasu zajmuje zrobienie domowych batoników owsianych? 8 minut + pieczenie. Liczyłam! Przygotowanie jaglanych muffinów, które przez kilka dni możemy zabierać jako przekąskę do pracy lub podjadać wieczorem przed telewizorem to kwestia maksymalnie 20 minut (+pieczenie). Pokrojenie warzyw w słupki i podanie ich z jogurtem greckim z dodatkiem przypraw? 10 minut. Doskonałą przekąską są też koktajle owocowe lub warzywne. Przygotowuje się je bardzo szybko, a takie smoothie można nalać do słoika lub zakręcanej butelki i zabrać ze sobą na zakupy lub na dłuższy spacer.

Już za chwilę na straganach pojawi się całe mnóstwo pysznych owoców i warzyw sezonowych, które jeszcze bardziej ułatwią nam przygotowywanie pełnowartościowych, zróżnicowanych posiłków. Gorąco namawiam do eksperymentowania i wypracowania sobie swoich własnych sposobów na szybkie i zdrowe gotowanie.

No votes yet.
Please wait...
 
Komentarze

Dla mnie najważniejsza jest regularność posiłków i przekąsek oraz duużo wody. To pomaga uregulować przemianę materii i odciąża organizm

Gdybyśmy więcej zdrowo jedli to nie trzeba by było później robić diety czy ciężko ćwiczyć, niestety szybkie przekąski i fast food dobrze dla naszego zdrowia nie wpływa.

Kupuję pomysł z przekąskami. Mam właśnie ten kłopot z podjadaniem słodyczy w pracy. Nie pomaga też maszyna z batonami w kuchni. Zamierzam się zmotywować i sama sobie szykować zdrowe przekąski do biura.

No właśnie, kiedyś myślałam, że zrezygnowanie ze śniadanie będzie dobrym sposobem, ale dopiero dietetyczka wyprowadziła mnie z błędu i obecnie stanowi ono dla mnie najważniejszy posiłek, do którego najbardziej się przykładam

Zostaw odpowiedź