Zmiany w życiu – jak do nich podchodzisz? [psychotest]

podejście do zmian w różnych obszarach życia

Zmiana stanowiska pracy, czy może nowa fryzura? A gdyby zdarzyło się i jedno, i drugie? Postrzegasz zmiany jako pozytywne wyzwanie, stres czy po prostu coś ciekawego? Sprawdź to w naszym psychoteście!

W każdym punkcie wybierz jedną odpowiedź, która w największym stopniu cię charakteryzuje. Następnie zsumuj uzyskane punkty i sprawdź, co mówi o tobie uzyskany wynik.

  1. Zmiany w życiu:
  • a) zawsze nadchodzą niespodziewanie
  • b) planuję od początku do końca
  • c) nie zależą wyłącznie ode mnie
  1. Moje codzienne życie osobiste i zawodowe:
  • a) nie może być rutyną – zawsze musi się dziać coś ciekawego
  • b) jest najlepsze, gdy je dokładnie zaplanuję i wiem, co się wydarzy
  • c) jest najlepsze, gdy ktoś je dla mnie w dużej mierze zaplanuje
  1. Nagła sytuacja kryzysowa w pracy:
  • a) to przejściowy problem – najczęściej sam znajduję rozwiązanie
  • b) wytrąca mnie z równowagi i często sprawia, że nie wiem, jak reagować
  • c) jest zawsze stresująca – można sobie z nią poradzić wyłącznie zespołowo
  1. Kiedy myślę o tym, żeby coś zmienić w pracy:
  • a) dzielę się moim pomysłem ze współpracownikami i/lub szefem
  • b) pytam innych, co o tym myślą
  • c) czekam, aż ktoś w końcu też na to wpadnie
  1. Zmiana stanowiska pracy na bardziej wymagające, ale lepiej płatne:
  • a) byłaby dla mnie doskonała
  • b) to coś, o co się staram od pewnego czasu
  • c) wiązałaby się dla mnie z dużym ryzykiem i stresem
  1. Kiedy w pracy zmienia się coś, co dotyczy mnie:
  • a) czekam, śledząc dokładnie, do czego prowadzi ta zmiana
  • b) staram się zaangażować i mieć wpływ na rezultat zmiany
  • c) przejmuję inicjatywę
  1. Zmiana nawyków żywieniowych:
  • a) to moja codzienność – testuję wszystko, co korzystne dla zdrowia
  • b) przychodzi mi z trudem i szybko wracam do starych przyzwyczajeń
  • c) czasem jest konieczna i wtedy trzeba się do niej zastosować
  1. Przypomnij sobie swój ostatni sukces. Co za nim stało?
  • a) twoja ciężka praca
  • b) udało ci się
  • c) okoliczności były sprzyjające
  1. Co myślisz o mniejszej lub większej zmianie swojego wyglądu?
  • a) jest mi potrzebna co jakiś czas – wystarczy np. nowa fryzura czy modna marynarka
  • b) decyduję się na nią wyłącznie wtedy, gdy wszyscy mi mówią, że jest konieczna
  • c) nie mam z tym problemu, gdy mogę liczyć na dobrą radę lub pomoc fachowca
  1. Zmiana planów – czy to w pracy, czy w prywatnym życiu:
  • a) zwykle mnie zaskakuje i kompletnie wybija z rytmu
  • b) zupełnie mi nie przeszkadza – najczęściej wychodzi na dobre
  • c) często dzieje się z mojej inicjatywy

Punkty podliczone? Sprawdź jakie jest twoje podejście do zmian.

podejście do zmian - punktacja

Generator zmiany

(26 – 30 punktów)

Nudzi cię jednostajność i rutyna. Każdy twój dzień mógłby wyglądać inaczej i często tak się zdarza. Inicjujesz zmiany, pomagasz je wprowadzać i podsuwasz pomysły na kolejne. Zmieniasz rzeczywistość nawet jeżeli wiesz, że na rezultaty trzeba będzie dłużej poczekać.

Rada od psychologa: tak trzymaj, ale zachowaj przy tym dystans – jeżeli coś funkcjonuje rewelacyjnie, często mimo upływu czasu zmiana nie jest potrzebna.

Katalizator zmiany

(21 – 25 punktów)

Trzymasz rękę na pulsie. Można się od ciebie dowiedzieć do jakiej nowej restauracji warto się wybrać, a także których nowych aplikacji zdecydowanie nie instalować. Gdy przekonasz się do zmian, nic cię przed nimi nie powstrzyma. Mało tego – skutecznie zachęcisz do nich inne osoby.

Rada od psychologa: zmiany działają na ciebie tak dobrze, że możesz spróbować nie tylko wykorzystywać możliwości, ale też kreować niektóre z nich. Co mogłoby być pierwszą?

Adaptator zmiany

(17 – 20 punktów)

Potrzebujesz czasu, by przyzwyczaić się do nowości. Lubisz jednak zmiany, które pojawiają się wokół ciebie i z czasem akceptujesz je jako normę, a nawet wyjaśniasz innym ich zalety.

Rada od psychologa: jeżeli jest coś, co ci przeszkadza w pracy lub w domu, następnym razem spróbuj nie czekać, aż zmieni się samo – działaj!

Praktyk zmiany

(13 – 16 punktów)

Podchodzisz do zmian z dużą ostrożnością, ale się przed nimi nie bronisz i ich nie powstrzymujesz. Życie cię już nauczyło, że na niektóre zmiany warto się było zdecydować lub po prostu się im poddać.

Rada od psychologa: próba innego zachowania czy zrobienia czegoś w odmienny sposób może okazać się udana – testuj to jak najczęściej.

Oponent zmian

(10 – 12 punktów)

„Zmiany to nic dobrego”, „Jak jest dobrze, to po co coś zmieniać”, „Wszystko jest w porządku, dopóki nic się nie dzieje” – chyba często zdarza ci się tak myśleć… Obawiasz się zmian i często  traktujesz je jak tzw. zło konieczne.

Rada od psychologa: pomyśl o kilku zmianach w twoim życiu w ostatnim roku. Czy każda z nich była zła?

Pobierz test w wersji pdf

Related Post

No votes yet.
Please wait...
 
Komentarze

Brak komentarzy.

Zostaw odpowiedź